Újdonság a Volkswagenről
2022.05.08.

Hogyan született meg az elektromos Bulli?

A tanulmánytól a sorozatgyártásig
IDBuzz-tanulm-gyárt.

    Nagyjából öt év kemény munkával telt el a Volkswagen Haszonjárművek és a Volkswagen Személy-autók fejlesztőcsapatai részéről azID. Buzz tanulmánymodell és az idén ősszel a kereskedőkhöz érke-ző sorozatgyártású kivitel bemutatása közötti időszak. Hogyan sikerült végül a tervezőknek egy tisz-tán elektromos kisbusz, illetve transzporter-változat formájában ötvözni a legendás „Ős-Bulli” (T1) alapelvét a koncepciómodell letisztult vonalvezetésével? Hogyan felelhettek meg a mérnökök ennek során a korszerű elektromos autókkal szemben a biztonság, a menetkényelem és a mindennapos használhatóság terén megfogalmazott minden elvárásnak? S hogyan kellett az összeszerelés és a fő-egységgyártás munkatársainak oly módon integrálniuk az összes komponenst a hannoveri termelési folyamatba, hogy az ID. Buzz ma már a további Bulli-modellekkel (T6.1 és új Multivan) közös szerelő-szalagon készülhessen? Mindezen kihívások során a Volkswagen Haszonjárművek televíziós forgató-csoportja kísérte végig a résztvevőket, pontosan dokumentálva titkos munkájukat.

    Egyformán fontosnak számított az egyes márkákon is átívelő együttműködés és munkamegosztás az ID.-család kisbusz és áruszállító változatának kifejlesztése során. A formatervezők és konstruktőr-mérnökök közösen keresték a lehető legelőnyösebb koncepciót, amely minden előzetes célkitűzésük-nek megfelel. Az ID. Buzz1 hét évtizedes Bulli know-how alapjain született meg, s az újdonságnak egy-szerre kellett elnyernie a tekintélyes rajongótábor és az új ügyfelek tetszését. Mindemellett a lehető leggazdaságosabban is kell üzemelnie, amihez éppúgy nagyban hozzájárultak a Moduláris elektro-mos platform (MEB) csekély súrlódási veszteségek jellemezte hajtásrendszer-komponensei, mint a
jármű karosszériájának, aljának és kerekeinek kiváló aerodinamikai tulajdonságai. A legapróbb részle-tekre is kiterjedő sok-sok aprólékos munka eredménye önmagáért beszél: 0,285-es értékével az ID. Buzz1 légellenállási együtthatója (cw) alacsonyabb minden más Bulli-modellénél.

    "A Bulli olyan jármű, amely mindig is utolérhetetlen mindennapos használhatóságával tűnt ki" - hangsúlyozta Stefan Lutz, a Volkswagen Haszonjárművek a modellsorozatért felelős műszaki pro-jektvezetője. "Ezért is teszteljük az ID. Buzz1 modelleket mindenfajta körülmények és időjárási viszo-nyok között. A hajtásrendszernek éppolyan hibátlanul kell működnie, mint a különböző folyadékkörök-nek, az összes berendezésnek és kezelési folyamatnak, illetvea műszereknek és a kijelzőknek. Csakis így lehetünk biztosak abban, hogy az autó a világ minden régiójában zavartalanul üzemel majd".

    Ennek során pedig részletekbe is mentek: a hűtőkamrában például azt is vizsgálták, hogy a fűtő-funkció az indítást követően milyen gyorsan olvasztja le a jeget a külső visszapillantó tükrökről: mind-össze három perc múlva már zavartalan hátralátást kell biztosítaniuk az előzetesen mínusz 20 fokon
befagyott tükröknek.

A fejlesztés teljes története az akábbi linken érhető el: https://youtu.be/AG-cTPRXle4