Savaria Autóház Hírek

Aktuális híreink

  1. Hírek
  2. 40 éves a Volkswagen Golf II
2023.02.12.
Újdonság a Volkswagentől

40 éves a Volkswagen Golf II

A népautó szellemiségéhez hűen a II-es Golf a társadalom széles rétegéhez eljutott.

40jahregolf2

    A világszerte kelendő Golf utódjának tervezésekor nagy volt a tét, mert ez volt a Volkswagen első sikeres mo-dellje a kiöregedett Bogár után, ráadásul kiemelkedő népszerűségével egy új trendet indított el az autóiparban.    

    Mire Wolfsburgban a 2. generáció prototípusa készen állt a tesztelésre, a legtöbb rivális autógyártó már árusí-totta, vagy éppen fejlesztette saját kompakt ferdehátúját. Bár előtte is lehetett hasonló felépítésű autókat kapni, mégis a Golfról nevezték el az új kategóriát! Mindez inkább csak inspirálta a mérnököket, akik már 1979 óta dol-goztak az utódon, melyet a vadonatúj A2-es platformra építettek fel. A bevált koncepcióból mindent megtartottak, ami közel egy évtized távlatából előnyös volt, egyébként lökhárítótól lökhárítóig újratervezték a Golfot.
    A 16 szelepes GTI-re 1986-ig kellett várni, Nagy-Britanniában minden 6. eladott Golfra GTI embléma került. Egyedi kormányt, váltógombot és üléshuzatot kapott a sportmodell

    A karosszéria méretét érezhetően megnövelték, 17 centivel hosszabb és 5,5 centivel szélesebb lett. A tengely-táv 7,5 centivel bővült, ami jó hatással volt az utastér tágasságára és a csomagtartó méretére, utóbbi befogadó-képessége 25 literrel nőtt. A forma ennek ellenére látszólag alig változott. Ez tudatos döntés volt a házon belüli di-zájnért felelős Herbert Schäfer részéről, aki többek között a Giugiaro-féle vaskos C-oszlopot is átemelte az I-es Golfról, ez azóta a sorozat védjegyévé vált. A modernebb és masszívabb látványt nyújtó formaterv legnagyobb elő-nye a 0,42 helyett 0,34-es légellenállási együttható elérése volt, így a minimum 95 kg-os súlytöbblet mellett is hatékonyabb lehetett a kompakt Volkswagen.
    Az amerikai piacra szánt Golfok az USA-ban, majd Mexikóban készültek Jetta néven, 345 helyett 550 literes csomagtartóval, 2 vagy 4 ajtós kivitelben.

    Első változatát 1,3-as, 55 lóerős, 1,6-os, 75 lóerős vagy 1,8-as, 90 lóerős, karburátoros benzines, illetve 1,6-os, 54 lóerős szívó- vagy 70 lóerős turbódízel motorral lehetett rendelni. Alapáron 4 fokozatú kézi váltó járt, az erősebb változatok és a dízelek azonban 5 fokozatú szerkezetet kaptak, felárért 3 fokozatú automatikus váltót, újdonság-ként szervókormányt is lehetett kérni.

    1984 januárjában bővült a választék az elődből ismert 1,8-as, 112 lóerős, 8 szelepes, Bosch K-Jetronic befecs-kendezős GTI-vel, és a Golfban újdonságot jelentő katalizátorral. Először a legerősebb polgári változatból, az 1,8-asból dobták piacra az elektronikus befecskendezővel kombinált, tisztább üzemű kivitelt, majd 1985-től a többi benzines és a turbódízel is elérhető lett katalizátorral, utóbbi a keverékképzés változatlan módja miatt csak 60 lóe-rőt adott le. Az első katalizátoros GTI-nél megtartották a mechanikus K-Jetronicot, ezért a teljesítmény 107 lóerőre csökkent. A riválisok kihívásaira a Volkswagen válasza a 16 szelepes GTI volt, amely 1987-ben a KE-Jetronic-kal 129 lóerőt teljesített. Természetesen az Opel sem adta fel, az 1988-as GSi 16V már kereken 150 lóerős volt.    

    Wolfsburgban már nem bízták a szerencsére a vetélkedést, 1989-ben 71 példányt készítettek a kompresszoros G60 Limited modellből 210 lóerős teljesítménnyel, majd  megelégedtek az 1990-től rendelhető 8 szelepes GTI G60 160 lóerejével.

    A mai trenddel ellentétben nem csak látszat volt a Country terepjárós felépítése, az összkerékhajtású Syncro változat 245 kg-mal volt nehezebb a fronthajtású 1,8-asnál. A Rallye Golf nem verseny-, hanem homológ utcai au-tóként maradt emlékezetes, még úgy is, hogy a kézzel összeszerelt Rallye Golf a GTI árának kétszeresébe került

1986-ban a két zárható differenciálművel ellátott Syncro összkerékhajtás is megjelent az extrák között, ehhez a kivitelhez az 1,8 literes, 90, majd az 1987-es frissítés után 98 lóerős benzines alapáron járt. Ez volt a koncepciónak szánt, végül a nagy érdeklődés miatt 1990-től a Steyr-Daimler-Puch grazi üzemében sorozatban gyártott Country motorja is. Ausztriába félkész Syncro Golfok érkeztek, azokat egy csővázas keretre erősítették, ezzel együtt 120 mm-rel megemelték, a motort azonban mélyebben építették be, emiatt praktikusan 63 mm-rel nőtt a hasmagas-ság. A Country elöl, hátul és alul is terepjárók karosszériájáról ismerős védőelemeket, ködlámpákat, külső pótkere-ket és matricákat kapott. Az alpesi régióban népszerű típusból 7735 darab talált gazdára.
    A G60-as különlegessége a kompresszor volt, gyári kiegészítő volt a BBS könnyűfém felnigarnitúra. A csúcs G60 Limited 7,4 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órára.

    A Golf a 80-as évek végére Európa egyik legnépszerűbb autójává vált, a frissítést természetesen nem mismásol-ta el a gyártó. 1987-ben eltűnt az első háromszög ablak, a tükrök előrébb kerültek, a hűtőrácson ritkább csíkozás, elöl-hátul nagyobb embléma, odabent pedig új kormány, ülések, kapcsolók és kibővített felszereltség igyekeztek még népszerűbbé tenni a kompakt Volkswagent, amely 1988-ban már a 10 milliomodik példányánál járt. 1989 nagy dobása a raliautó homológ utcai változataként 5071 darabos szériában piacra dobott Golf Rallye volt, amely-be csaknem minden tudást belezsúfoltak. A szélesített 3 ajtós karosszériát szögletes fényszórókkal és egyedi, színrefújt lökhárítókkal tették könnyen felismerhetővé, sportfutóművel, blokkolásgátlóval, elektromosan állítható Recaro ülésekkel és minden elérhető extrával felszerelték. A G60-as 1,8-as motorja 1781 helyett 1760 köbcentis változatban került bele, így az 1700-as osztályban indíthatták, a 160 lóerős teljesítmény megtartása érdekében nagyobb intercoolert építettek be, mindezt az összkerékhajtással tették teljessé.
    Az 1989-es Öko-Golf 1 60 lóerős turbódízel motorját start-stop rendszer egészítette ki. A 2-es és az 5-ös fokoza-tok között használva, a gázról lelépve a Schwung Nutz Automatic rendszer 1,5 másodperc után leállította a mo-tort. A 4,0 l/100 km-es átlagfogyasztású kivitelt az ADAC és a rendőrség is tesztelte. 1992-ben kísérleti jelleggel CitySTROMer néven néhány tisztán elektromos Golf is készült ólomsavas akkumulátorral.

    A berlini fal leomlásának évében még egy utolsó frissítést kapott a széria, a leglátványosabb újdonság a bizo-nyos kivitelek esetében használt, részben színrefújt, nagyméretű lökhárító volt. 9 év alatt több mint 30 különböző speciális szériával és különkiadással jelentkeztek a németek. A II-es Golfból összesen 6,3 millió példány hagyta el a két németországi, a belgiumi, a jugoszláviai, az amerikai, a mexikói és a dél-afrikai gyárat, ami azt jelenti, hogy a világ csaknem minden pontján forgalmazták. Persze a keleti blokkban csak korlátozottan volt elérhető, igaz, Ma-gyarországon a Merkurnál is meg lehetett kapni, és még a Porsche Hungaria kínálatában is szerepelt, sőt, a rend-szerváltás után rendőrautóként is az utcakép része volt. Ennek emlékét többek között a Kisváros című krimisoro-zat őrzi, itt a Hollósi Frigyes által megformált Járai Béla civil rendőrautójaként is látható volt nyomozói BIT rend-számmal.

    Az itthon futó Golfok többsége használtan érkezett, a javított korrózióvédelem és a korszak német autóira jellemző minőség, illetve tartósság hosszú élettartamot garantált.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

checkbox_default

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.