Soha nem látott vámot vetett ki India a Volkswagenre
A Volkswagen beperelte az indiai hatóságokat egy „lehetetlenül hatalmas”, 1,4 milliárd dolláros vámkövetelés visszavonása érdekében

A Volkswagen beperelte az indiai hatóságokat egy „lehetetlenül hatalmas”, 1,4 milliárd dolláros vámkövetelés visszavonása ér-dekében, azzal érvelve, hogy az ellentmond Újdelhi autóalkatrészekre vonatkozó importadó-szabályainak, és akadályozza a válla-lat üzleti terveit - derül ki a bírósági dokumentumokból.
India szeptemberben az eddigi legnagyobb, 1,4 milliárd dolláros vámfizetési kötelezettséget rótta ki a Volkswagenre, amiért az alacsonyabb vám megfizetése érdekében egyes VW, Škoda és Audi gépkocsik importját több részegységre bontotta. Az indiai ha-tóságok állítása szerint a Volkswagen majdnem egész autókat összeszereletlen állapotban importált - ami az úgynevezett CKD-kre, (Completely Knocked-Down) azaz a teljesen legyártott, de részegységekre bontva leszállított autókra vonatkozó 30-35%-os vámot vonná maga után -, de azokat helytelenül egyedi alkatrészeknek minősítette, amelyek külön szállítmányokban érkeztek, és így csak 5-15 százalékos vámot fizettek utánuk.
A Volkswagen azzal érvel, hogy nem kell magasabb vámot fizetnie, mivel az autóalkatrészeket nem egyetlen készletként impor-tálta, hanem külön-külön szállította, és néhány helyi alkatrésszel kombinálva állította össze az autókat. A bírósági beadvány sze-rint a követelés „teljesen ellentmond a kormány álláspontjának (...), és veszélyezteti a külföldi befektetők által a kormányzat intéz-kedéseibe és biztosítékaiba vetett bizalom alapját”.
A Volkswagen érdekeltsége, a Škoda Auto Volkswagen India azt is közölte a mumbai legfelsőbb bírósággal, hogy a vita veszé-lyezteti az Indiában végrehajtott 1,5 milliárd dolláros beruházásait, és károsan hat a külföldi befektetési környezetre - olvasható a 105 oldalas, nem nyilvános, de a Reuters által megtekintett beadványban.
A Volkswagen indiai egysége közleményben közölte, hogy minden jogorvoslati lehetőséget igénybe vesz, mivel együttműködik a hatóságokkal, és továbbra is elkötelezett a globális és helyi törvények teljes körű betartása mellett. A mumbai legfelsőbb bíró-ság február 5-én kezdi meg az ügy tárgyalását.
Egy kormányzati forrás korábban azt mondta a Reutersnek, hogy a büntetésekkel együtt a Volkswagen Indiának mintegy 2,8 milliárd dollárt kell fizetnie, ha elveszíti a pert. A Volkswagen India a 2023/24-es pénzügyi évben 2,19 milliárd dolláros árbevételt és 11 millió dolláros nettó nyereséget jelentett.
A fentiek fényében érdekes, hogy Tuhin Kanta Pandey indiai pénzügyminiszter nyilatkozata szerint India a protekcionizmusnak még a látszatát is szeretné elkerülni. Rámutatott, hogy India költségvetése csökkentette az importvámokat, csökkentve az átla-gos alapvámokat számos tételre, például a hazai iparágak, mint a textilipar és az autóipar nyersanyagaira.
Ajay Srivastava, az indiai Global Trade Research Initiative gazdaságkutató intézet alapítója szerint azonban India átlagos vám-tarifái még így is sokkal magasabbak az Egyesült Államokhoz, Japánhoz és Kínához képest. Miközben India csökkentette a nem-zetközi összehasonlításhoz használt alapvámok csúcsrátáit, különböző pótdíjakat vetett ki az importra, ami azt jelenti, hogy a tel-jes adóteher továbbra is magas maradt.