Savaria Autóház Hírek

Aktuális híreink

  1. Hírek
  2. 20 éve tűnt el a térképről mindenki kedvenc népautója
2023.08.15.
Újdonság a Volkswagentől

20 éve tűnt el a térképről mindenki kedvenc népautója

Az előző évszázadban az emberek valósággal ki voltak éhezve egy praktikus, de megfizethető autóra, amiben négyen kényelmesen elférnek

ultimobeetleamexico

    A jármű konstruktőre, az osztrák Ferdinand Porsche (1875-1951) első villanyautóját 25 évesen építette meg. 30 évesen már a Daimler ausztriai műszaki igazgatója volt, s bár nem rendelkezett mérnöki végzettséggel, 1917-ben a Bécsi Egyetem díszdoktori címet adományozott neki. Porsche a Daimler és a Benz 1926-os egyesülése után, mi-vel a cég nem támogatta az általa megálmodott kisautó terveit, otthagyta az állását és saját irodát nyitott.
    Nagynevű ügyfeleinek versenyautók, majd hadi járművek terveit készítette el, de továbbra is arról ábrándozott, hogy strapabíró, de igénytelen és legfőképp olcsó népautót készítsen. A feladat nehezebbnek bizonyult, mint gon-dolta.

    "Könnyebb megtervezni tíz versenyautót, mint egy népautót" – mondta később. Fiával közösen 1931-re készítet-ték el a terveket – a dátum azért fontos, mert a népautó gondolatát később sokan egy másik osztráknak, Adolf Hitlernek tulajdonították. Porsche elképzeléseivel a Zündapp, majd az NSU gyárát kereste meg, s az utóbbinál há-rom, a későbbi „Bogár” alakjára hasonlító prototípus el is készült, de a gyár az utolsó pillanatban visszalépett a gyártástól. A tervet végül Adolf Hitler karolta fel, aki már 1933-ban, hatalomra jutásának évében meghirdette Né-metország „motorizálását”, azaz a birodalmat behálózó autópálya-rendszer megépítését és – bár maga nem sze-retett vezetni – az olcsó, mindenki számára elérhető népautó, vagyis a Volkswagen gyártását. Hitler a találkozójuk után Porschét bízta meg egy olyan kocsi tervezésével, ami két felnőtt és három gyermek szállítására képes 100 km/h-s sebességgel, és ezer márkánál nem kerül többe – akkoriban az átlagfizetés havi 130 márka volt.

    Porsche irodája 1934. június 22-én írta alá a szerződést, s mivel a meglévő terveken csak apró módosításokat kellett végrehajtani, 1935-re elkészült a prototípus, majd a Daimler-Benz üzemeiben a próbaszéria is.

    Az alig négyméteres, kétajtós VW Type 1 (KdF-Wagen) léghűtésű, négyütemű, 985 köbcentis, 24 lóerős, a farban elhelyezett bokszermotorral volt ellátva, formáját a szintén osztrák származású Erwin Komenda, a Porsche fő for-matervezője alkotta.

    A népautó gyártására jött létre 1937. május 28-án a Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (GeZuVor), amelynek neve hamarosan Volkswagenwerk GmbH-ra rövidült, s 1938. május 26-án nemcsak egy új autógyár, hanem egy új város alapjait is lerakták Wolfsburgban. Hitler az autót Kdf-nek (Kraft durch Freude – körülbelül Örömből fakad az erő) akarta elnevezni a Harmadik Birodalom szabadidős tevékenységeket szervező mozgalma nyomán, de szinte mindenki a Porsche által preferált népautóként (Volkswagen) emlegette.


Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

checkbox_default

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.