50 éves ez a Volkswagen
... de nem mondanád meg róla
351,2 centis, nincs 700 kiló, mindössze 40 lóerős a motorja, mégis teljes értékű autó. Az idén 50 éves a Volkswagen Polo
1975 óta van velünk a Volkswagen Polo, ebből hat év jutott a turbulens időszakban és igen gyorsan megszülető első generációra. Nem egészen három év telt el a 86-os típuskódú kisautó kifejlesztésével abban a daliás korban, amikor három éven belül a Pas-sat (1973), a Golf (1974) és a Polo (1975) is piacra lépett.
Az új generációs, folyadékhűtéses motorú, elsőkerék-hajtású, orrmotoros autókkal azért is kellett annyira sietni, mert a Bogár és a léghűtéses, farmotoros rokonok monokultúrás termeléséhez ragaszkodó Volkswagen mellett addigra eljárt az idő.
A kortárs olasz és francia kisautók, az Autobianchi/Lancia A112, a Citroën LM-Peugeot 104 páros, az R4 és a világsikert 1972-ben indító R5 megmutatta, hogy az elöl hajtó, ferdehátú, nagy csomagtérajtós modelleké a jövő.
Eredetileg ez az autó az 1974-ben bemutatott Audi 50 szakasztott mása, szerényebb felszereltséggel. Az 50-est az Audi, illetve testvérmárkája, az NSU kezdte fejleszteni a farmotoros, hátul hajtó NSU Prinz limuzinok utódaként és rekordidő alatt, nem egé-szen két év alatt elkészült a kisautó az akkor az Audi fejlesztéseit irányító legenda, Ludwig Kraus vezetésével. Olasz munka a sik-kes formaterv, de nem Giorgetto Giugiaro műve, aki az I-es Golfot tervezte, hanem Marcello Gandinit dicséri. Ő rajzolta a Lambor-ghini Miurát is
1975-ben vette át a Volkswagen a kisautót az Auditól, aztán hamar ki is sajátította. Mivel mindkettőt a VW gyártotta Wolfsburg-ban, nem volt nehéz dolguk az einstanddal. Az Audi 50 értékesítése 1978-ban meg is szűnt, a kisautók közé az Audi csak az ez-redfordulón tért vissza az A2-vel.
Bájos, kedves és barátságos autó az első generációs Polo. Vékonyak a tetőoszlopok, beülve mindent látsz a külvilágból. Oldal-irányban intim a belső tér, hosszában van elég hely kényelmesen beállítani az első ülést.
Nagyon vártak a vevők egy modern kisautót a Volkswagentől, amire az Audi 50 átvételével reagáltak 1975-ben. Akkoriban még Nyugat-Európában is nagyon sokan vettek limuzint a klasszikus forma és a nagy csomagtér miatt, amire a Volkswagen a Derby piacra dobásával reagált.
Hat év elteltével az 1,1 milliós példányszámú autó helyébe egy kombiszerű, jóval meredekebb hátú modell lépett. A 86C típus-kódú új Polo karosszériája 3,5 méterről 3,66 méteresre nyúlt, súlyban nem egészen egy mázsát gyarapodott, az alapverziója 770 kilót nyom.
1982-ben bővült a választék a szintén két oldalajtós ferdehátúval, amely formailag sokkal inkább követi az előd koncepcióját. Sportosabb, vagányabb kiegészítésként szolgált a hosszúságához képest tágas és jól használható mikrokombi mellé.
1985-ben a Derby, a limuzinváltozat második generációja átvette a Polo nevet. Ebben az időszakban még mindig sokan keres-ték a kisautók nagy puttonyos verzióit, a Renault 5 lépcsőshátúja a Siete, az R7 volt, az Opel Corsákból is futott szedán, létezett FIAT Duna az Unóból és így tovább. A csomagtér a Derby második generációjában 540 literesre nőtt.
A benzines motorok valamivel erősebbek lettek a modellváltáskor, és 1987-ben megjelent az 1,4 literes, 45 lóerős szívódízel. Ebben az évben érkezett a sportmodell is a kérészéletű G feltöltős motorral. A 115, majd 113 lóerős, 1,3-as négyhengeres mecha-nikus feltöltővel készült, ami a korabeli turbómotorok igencsak nyers, semmi-minden karakterisztikájánál sokkal egyenletesebben adott jelentős nyomatékot, kisebb fordulatszámon is.
A G40 nevet a 40 mm szélességű házban mozgó, G alakú spirálról kapta, amely a beszívott levegőt összesűrítette, hogy a mo-torvezérlés több benzint adagolhasson mellé, növelve a teljesítményt. Később a G feltöltő nagyobb méretben, G60 néven a kettes Golf GTI-ben, a Corradóban és a malacorrú Passatban dolgozott, de komplikáltsága és ára miatt nem volt versenyképes a gyor-san fejlődő turbófeltöltőkkel.
1990-ben jött a szögletes fényszórókat, kasztniba integrált lökhárítókat és eltérő hűtőmaszkot hozó nagy modellfrissítés, ami-vel a Polo még négy évig gyártásban maradt. Ebből a nagy csomagterű modell kimaradt, a 397,5 centis kétajtós limuzin gyártása 1990-ben megszűnt.
6N kódjellel debütált az utód 1994-ben, az első generáció ötajtós karosszériával is. Jókora ugrás volt az előrefelé, az autó sok-kal finomabban működött, könnyebben vezethetővé vált és tágasabb lett.
1999-ben alapos modellfrissítés érkezett, amivel a Polo könnyen kihúzta a 9N kódjelű generáció bemutatásáig. Ennek világpre-mierjén már a Vezess is ott volt 2001-ben a Frankfurti Autókiállításon, amely napra azonban a szeptember 11-ei terrortámadás miatt más okból emlékszünk.
2002 elején kezdődött az autó értékesítése Magyarországon, amelynek különlegessége a kihajtható kartámaszos hátsó ülés. A Dél-Amerikában gyártott négyajtós limuzint viszont nem vezette be az importőr, mert annyiba került volna, mint a nagyobb Bora.
2005 a nagy modellfrissítés éve, amikor a sorhármas benzines és dízelmotorral is gyártásban tartott Polo elbúcsúzott a négy kerek fényszórós orrtól.
2009-ben a negyedik új generációt mutatta be a Volkswagen, amelyben a három- és négyhengeres turbódízeleken kívül már turbós benzines motorok is voltak.
2017-től 2025 tavaszáig 2,5 millió készült a ma is kapható modellgenerációból. A 6R belső kódú autó 2014-ben újult meg, 2017-ben jött a ma is piacon lévő VW Polo, tehát a hosszú modellciklusok miatt 50 év elteltével még csak a hatodik nemzedéknél tartunk, ha az erős modellfrissítéseket nem vesszük külön generációnak.
1,1 milliós darabszámig jutott az első Polo 1981-ig. Utóda 1981 és 1994 között volt gyártásban és 2,7 millió talált gazdára be-lőle. A 2002-ben leváltott harmadik generáció 3,5 millió autóig jutott 2001 végéig. A dupla kerek lámpás orral nagyot újító modell-ből és a 2005-ös továbbfejlesztés utáni 9N-es Polóból összesen 4,1 millió darabot gyártott a Volkswagen. Az ötödik generáció 6,3 milliós darabszámig jutott 2009–2017 között. A ma is kapható modellgenerációból 2017-től 2025 tavaszáig 2,5 millió készült, ami összesítve 20 milliónál is nagyobb darabszámot jelent.
1977-ben jött ki az 515 literes csomagterű Volkswagen Derby, a lépcsős hátú változat. A limuzin örökségeként a többi Polo is megkapta a 60 lóerős, 1,3 literes négyhengerest, és átvette a V profilú hátsó hidat, amely merevebb a korábbinál, és ezzel a fej-lesztéssel a keresztstabilizátor ki is került a 60 lóerősből.
1978-ban jött az első generációs Polo modellfrissítése módosított első lökhárítóval és hűtőráccsal. Az áramvonalasabb orral a végsebesség 3 km/órányit javult, a kisautó ennyivel is gyorsabban száguldhatott az 1981-es modellváltás felé. A most Dél-Afri-kában gyártott kisautó jövőjét az elektromos hajtású ID.Polo tanulmányautó villantotta fel, amely fél évszázadnyi jelenlétre épít-het. Boldog születésnapot, Polo!