1. Hírek
  2. 50 éves ez a Volkswagen
Újdonság a Volkswagentől

50 éves ez a Volkswagen

... de nem mondanád meg róla

50jahrepolo Open Corner

    351,2 centis, nincs 700 kiló, mindössze 40 lóerős a motorja, mégis teljes értékű autó. Az idén 50 éves a Volkswagen Polo

1975 óta van velünk a Volkswagen Polo, ebből hat év jutott a turbulens időszakban és igen gyorsan megszülető első generációra. Nem egészen három év telt el a 86-os típuskódú kisautó kifejlesztésével abban a daliás korban, amikor három éven belül a Pas-sat (1973), a Golf (1974) és a Polo (1975) is piacra lépett.
    Az új generációs, folyadékhűtéses motorú, elsőkerék-hajtású, orrmotoros autókkal azért is kellett annyira sietni, mert a Bogár és a léghűtéses, farmotoros rokonok monokultúrás termeléséhez ragaszkodó Volkswagen mellett addigra eljárt az idő.
    A kortárs olasz és francia kisautók, az Autobianchi/Lancia A112, a Citroën LM-Peugeot 104 páros, az R4 és a világsikert 1972-ben indító R5 megmutatta, hogy az elöl hajtó, ferdehátú, nagy csomagtérajtós modelleké a jövő.
    Eredetileg ez az autó az 1974-ben bemutatott Audi 50 szakasztott mása, szerényebb felszereltséggel. Az 50-est az Audi, illetve testvérmárkája, az NSU kezdte fejleszteni a farmotoros, hátul hajtó NSU Prinz limuzinok utódaként és rekordidő alatt, nem egé-szen két év alatt elkészült a kisautó az akkor az Audi fejlesztéseit irányító legenda, Ludwig Kraus vezetésével. Olasz munka a sik-kes formaterv, de nem Giorgetto Giugiaro műve, aki az I-es Golfot tervezte, hanem Marcello Gandinit dicséri. Ő rajzolta a Lambor-ghini Miurát is

    1975-ben vette át a Volkswagen a kisautót az Auditól, aztán hamar ki is sajátította. Mivel mindkettőt a VW gyártotta Wolfsburg-ban, nem volt nehéz dolguk az einstanddal. Az Audi 50 értékesítése 1978-ban meg is szűnt, a kisautók közé az Audi csak az ez-redfordulón tért vissza az A2-vel.

    Bájos, kedves és barátságos autó az első generációs Polo. Vékonyak a tetőoszlopok, beülve mindent látsz a külvilágból. Oldal-irányban intim a belső tér, hosszában van elég hely kényelmesen beállítani az első ülést.

    Nagyon vártak a vevők egy modern kisautót a Volkswagentől, amire az Audi 50 átvételével reagáltak 1975-ben. Akkoriban még Nyugat-Európában is nagyon sokan vettek limuzint a klasszikus forma és a nagy csomagtér miatt, amire a Volkswagen a Derby piacra dobásával reagált.

    Hat év elteltével az 1,1 milliós példányszámú autó helyébe egy kombiszerű, jóval meredekebb hátú modell lépett. A 86C típus-kódú új Polo karosszériája 3,5 méterről 3,66 méteresre nyúlt, súlyban nem egészen egy mázsát gyarapodott, az alapverziója 770 kilót nyom.

    1982-ben bővült a választék a szintén két oldalajtós ferdehátúval, amely formailag sokkal inkább követi az előd koncepcióját. Sportosabb, vagányabb kiegészítésként szolgált a hosszúságához képest tágas és jól használható mikrokombi mellé.

    1985-ben a Derby, a limuzinváltozat második generációja átvette a Polo nevet. Ebben az időszakban még mindig sokan keres-ték a kisautók nagy puttonyos verzióit, a Renault 5 lépcsőshátúja a Siete, az R7 volt, az Opel Corsákból is futott szedán, létezett FIAT Duna az Unóból és így tovább. A csomagtér a Derby második generációjában 540 literesre nőtt.

    A benzines motorok valamivel erősebbek lettek a modellváltáskor, és 1987-ben megjelent az 1,4 literes, 45 lóerős szívódízel. Ebben az évben érkezett a sportmodell is a kérészéletű G feltöltős motorral. A 115, majd 113 lóerős, 1,3-as négyhengeres mecha-nikus feltöltővel készült, ami a korabeli turbómotorok igencsak nyers, semmi-minden karakterisztikájánál sokkal egyenletesebben adott jelentős nyomatékot, kisebb fordulatszámon is.

    A G40 nevet a 40 mm szélességű házban mozgó, G alakú spirálról kapta, amely a beszívott levegőt összesűrítette, hogy a mo-torvezérlés több benzint adagolhasson mellé, növelve a teljesítményt. Később a G feltöltő nagyobb méretben, G60 néven a kettes Golf GTI-ben, a Corradóban és a malacorrú Passatban dolgozott, de komplikáltsága és ára miatt nem volt versenyképes a gyor-san fejlődő turbófeltöltőkkel.

    1990-ben jött a szögletes fényszórókat, kasztniba integrált lökhárítókat és eltérő hűtőmaszkot hozó nagy modellfrissítés, ami-vel a Polo még négy évig gyártásban maradt. Ebből a nagy csomagterű modell kimaradt, a 397,5 centis kétajtós limuzin gyártása 1990-ben megszűnt.

    6N kódjellel debütált az utód 1994-ben, az első generáció ötajtós karosszériával is. Jókora ugrás volt az előrefelé, az autó sok-kal finomabban működött, könnyebben vezethetővé vált és tágasabb lett.

    1999-ben alapos modellfrissítés érkezett, amivel a Polo könnyen kihúzta a 9N kódjelű generáció bemutatásáig. Ennek világpre-mierjén már a Vezess is ott volt 2001-ben a Frankfurti Autókiállításon, amely napra azonban a szeptember 11-ei terrortámadás miatt más okból emlékszünk.
    2002 elején kezdődött az autó értékesítése Magyarországon, amelynek különlegessége a kihajtható kartámaszos hátsó ülés. A Dél-Amerikában gyártott négyajtós limuzint viszont nem vezette be az importőr, mert annyiba került volna, mint a nagyobb Bora.

    2005 a nagy modellfrissítés éve, amikor a sorhármas benzines és dízelmotorral is gyártásban tartott Polo elbúcsúzott a négy kerek fényszórós orrtól.

    2009-ben a negyedik új generációt mutatta be a Volkswagen, amelyben a három- és négyhengeres turbódízeleken kívül már turbós benzines motorok is voltak.
    2017-től 2025 tavaszáig 2,5 millió készült a ma is kapható modellgenerációból. A 6R belső kódú autó 2014-ben újult meg, 2017-ben jött a ma is piacon lévő VW Polo, tehát a hosszú modellciklusok miatt 50 év elteltével még csak a hatodik nemzedéknél tartunk, ha az erős modellfrissítéseket nem vesszük külön generációnak.

    1,1 milliós darabszámig jutott az első Polo 1981-ig. Utóda 1981 és 1994 között volt gyártásban és 2,7 millió talált gazdára be-lőle. A 2002-ben leváltott harmadik generáció 3,5 millió autóig jutott 2001 végéig. A dupla kerek lámpás orral nagyot újító modell-ből és a 2005-ös továbbfejlesztés utáni 9N-es Polóból összesen 4,1 millió darabot gyártott a Volkswagen. Az ötödik generáció 6,3 milliós darabszámig jutott 2009–2017 között. A ma is kapható modellgenerációból 2017-től 2025 tavaszáig 2,5 millió készült, ami összesítve 20 milliónál is nagyobb darabszámot jelent.
     1977-ben jött ki az 515 literes csomagterű Volkswagen Derby, a lépcsős hátú változat. A limuzin örökségeként a többi Polo is megkapta a 60 lóerős, 1,3 literes négyhengerest, és átvette a V profilú hátsó hidat, amely merevebb a korábbinál, és ezzel a fej-lesztéssel a keresztstabilizátor ki is került a 60 lóerősből.

    1978-ban jött az első generációs Polo modellfrissítése módosított első lökhárítóval és hűtőráccsal. Az áramvonalasabb orral a végsebesség 3 km/órányit javult, a kisautó ennyivel is gyorsabban száguldhatott az 1981-es modellváltás felé. A most Dél-Afri-kában gyártott kisautó jövőjét az elektromos hajtású ID.Polo tanulmányautó villantotta fel, amely fél évszázadnyi jelenlétre épít-het. Boldog születésnapot, Polo!

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.