A Volkswagen különös ötlettel tartaná életben a kézi váltót
A Volkswagen új szabadalmat dolgozott ki, hogy a kézi váltós autók megfeleljenek a szigorodó környezetvédelmi előírásoknak.
A kézi váltós autók eltűnésének nem csupán a keresletcsökkenés az oka, hanem az egyre szigorúbb emissziós előírások is. A tesztciklusok megkövetelik, hogy a jármű bizonyos fordulaton és váltási pontokon működjön, amit egy automata váltó könnyen teljesít, egy manuális viszont nem. A Volkswagen ezért olyan rendszert fejleszt, amely hidegindításkor részben figyelmen kívül hagyja a vezető utasításait.
A VW szabadalma szerint a „hideg üzemmód” érzékelőkkel ismeri fel, hogy az emissziós rendszer – pl. a katalizátor – még nem érte el a megfelelő hőfokot. Ilyenkor a jármű blokkolhatja a gázadást, bizonyos sebességfokozatokat vagy akár a kuplung teljes használatát. A cél, hogy a motor és a katalizátor minél gyorsabban elérje az üzemi hőmérsékletet, így csökkenjen a kibo-csátás.
A rendszer akár meg is tilthatja a nyomatéknövelést alapjárat felett, amíg a motor fel nem melegszik. A vezetőt vizuális vagy hangjelzés figyelmeztetné, hogy az autó még nem „kész a vezetésre”. Szélsőséges esetben a jármű akár le is állíthatja a motort, ha a sofőr nem a „szabályok” szerint használja a váltót.
Ezek a korlátozások sok manuális váltó rajongónak kifejezetten frusztrálóak lehetnek, hiszen éppen a nagyobb kontroll és a közvetlen vezetési élmény miatt választják a kézi váltót. A Volkswagen szerint azonban ez lehet az egyetlen módja annak, hogy a manuális váltó túlélje a következő évtizedek emissziós előírásait – írja a CarBuzz.