A VW újabb üzletága válhat önállóvá a technológiai átállás jegyében
A vállalat vizsgálja, hogy tőzsdére viszi vagy részben eladja a MAN Energy Solutions nevű üzletágát

A Volkswagen újabb lépésre készül stratégiai átalakulása keretében: a vállalat a Bloomberg értesülése szerint fontolgatja, hogy tőzsdére viszi a MAN Energy Solutions nevű leányvállalatát. A hajózási és ipari motorokra specializálódott cég eddig közvetlenül a Volkswagen irányítása alatt állt, ellentétben a haszongépjármű üzletággal (MAN és Scania), amely már korábban átkerült a tőzsdén jegyzett Traton Csoportba.
A MAN Energy Solutions jelenleg körülbelül 14 .000 munkavállalót foglalkoztat, és 2024-ben 4,3 milliárd euró árbevételt, vala-mint 337 millió euró működési eredményt ért el. A Volkswagen már 2023-ban próbált eladni egy üzletrészt (a gázturbina üzlet-ágat) egy kínai cégnek, de a német kormány ezt biztonsági okokra hivatkozva megakadályozta – a részleget később be is zárták.
Szakértők szerint a MAN Energy Solutions értéke elérheti az 5 milliárd eurót, így akár ennyi forrás áramolhatna be a Volkswa-genhez egy tőzsdei bevezetés vagy részleges eladás révén. A bevételt a cég várhatóan a technológiai átállás finanszírozására fordítaná. A Volkswagen az utóbbi időben sorra jelent be nagy értékű partnerségeket, például a kínai XPenggel vagy az amerikai Rivian nevű elektromosautó-gyártóval.
Bár a vállalat hivatalosan nem kommentálta az eladási terveket, a 2023-as tőkepiaci napon hangsúlyozták, hogy aktívan kezelik leányvállalataikat és befektetéseiket. Ezt mutatja az is, hogy a közelmúltban 11 millió Traton-részvényt értékesítettek 360 millió euróért. Hosszú távon a Volkswagen célja, hogy Traton-részesedését 87,5 százalékról 75 százalék + 1 részvényre csökkentse.
A konszern jelenleg több mint 250 olyan befektetéssel rendelkezik, ahol nem többségi tulajdonos, ezek könyv szerinti összértéke meghaladja a 15 milliárd eurót. A legismertebb aktív tranzakció ezek közül a Bugatti és a horvát Rimac együttműködése volt 2021-ben.
A Volkswagen célja nem csak az, hogy bevételt generáljon, hanem az is, hogy csökkentse saját fejlesztési költségeit. Az olyan partnerségek, mint az XPenggel való együttműködés, rugalmasabbak, és lehetővé teszik a költségek megosztását – ez különö-sen előnyös a költséges kutatási-fejlesztési projektek (például akkumulátorok, mesterséges intelligencia, űrtechnológia vagy fú-ziós energia) esetén.
A Volkswagen kutatás-fejlesztési ráfordításai 2024-ben elérték a 21 milliárd eurót, ami 7,9 százalékos arányt jelent a teljes bevételhez képest – ez kiemelkedő a nagy autógyártók körében. A vállalat így minden lehetőséget megragad, hogy partnerekkel közösen haladjon tovább a jövő technológiái felé – írja az Automobilwoche.