Egyre közelebb kerülnek a megállapodáshoz
A cég történetének eddigi leghosszabb, fizetésekről és munkahelyekről szóló tárgyalása zajlik
Szeptember óta zajlanak a tárgyalások és a viták a Volkswagen vezetősége és a dolgozói képviselete között. A Volkswagen számára égetően szükséges lenne a költségcsökkentés, ezt eleinte a HR-költségeken érte volna el a cég, de a heves ellenállás miatt azóta már a fejlesztéseken történő spórolás is felmerült.
A Volkswagen nem zárta ki a tömeges elbocsátásokat és egyes németországi gyárak bezárását sem, ezek azonban példátlan és elfogadhatatlan lépések a szakszervezetek számára. Több figyelmeztetősztrájk is lezajlott már, most úgy tűnik, közeledik egy-máshoz a felek álláspontja – erről ír a Reuters az ügyre rálátó forrásokra hivatkozva.
Mindkét félnek érdeke lenne a karácsony előtti megállapodás. Azt azonban a következő ábra jól megmutatja, miért kell a költ-ségeit csökkentenie a Volkswagennek: a cég munkaerőköltsége jóval magasabb, mint a nagyobb európai riválisoké. Ez elsősor-ban annak köszönhető, hogy Németországban a legmagasabb az autóiparban dolgozó gyári munkások bére nemzetközi össze-hasonlításban.
Szintén nem nevezhető hatékonynak az a működés sem, hogy Németországban olyan gyára is van a Volkswagennek, aminek kihasználtsága mindössze 30 százalék körül mozog. Ilyen Osnabrück, ahol a Porsche Boxster, a Porsche Cayman és a VW T-Roc Cabriolet készül – utóbbi modell csak 2026-ig, utódjáról nincs hír. A jelenlegi munkaügyi megállapodások értelmében a VW dol-gozói akkor is fizetést kapnak, ha nincs elég munka az üzemben.