Elindult az önvezető ID. Buzz tesztüzeme Berlinben
Berlinben megkezdődött a NoWeL4 projekt tesztüzeme
Berlinben megkezdődött a NoWeL4 projekt tesztüzeme, amelynek keretében a BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) és a Volkswa-gen mobilitási szolgáltatója, a Moia több önvezető ID. Buzz AD járművet állított forgalomba. Az elektromos kisbuszok egyelőre utasok nélkül, de biztonsági sofőrökkel közlekednek a német főváros északnyugati részén. A kezdeményezés célja, hogy a berlini közösségi közlekedés valós tapasztalatokat szerezzen az autonóm járművek működéséről.
A NoWeL4 (North-West Area Level 4) projektet 2024-ben indították el, és a német Digitális és Közlekedési Minisztérium 9,5 mil-lió euróval támogatja. A Volkswagen fejlesztése, az ID. Buzz AD modellek 4-es szintű önvezető technológiát használnak, amelyet az izraeli Mobileye fejlesztett. A járművek 27 szenzor – köztük 13 kamera, 9 LiDAR és 5 radar – segítségével alkotnak pontos, 360 fokos képet a környezetükről.
A kísérleti járművek a Moia szoftverét és szolgáltatásait használják, és jelenleg biztonsági sofőrök felügyelete mellett közle-kednek. Az utasos próbák 2026 elején kezdődnek, amikor a kisbuszok igény szerint, applikáción keresztül hívhatóak lesznek, és mintegy 80 kijelölt megállót szolgálnak ki – köztük több „virtuális” megállót is.
A kísérleti zóna 15 négyzetkilométert fed le Berlin északnyugati kerületeiben (Spandau, Charlottenburg-Wilmersdorf és Reinick-endorf). A járművek hétköznapokon, reggel 9 és délután 4 óra között közlekednek majd, az első utasok számára pedig a próbau-tak ingyenesek lesznek.
A tesztidőszak 2027-ig tart, ezt követően a BVG és a Moia állandó autonóm shuttle-szolgáltatás bevezetését tervezi. A rend-szer a tervek szerint nagyobb flottákra is kiterjeszthető, és hosszabb távon akár több tízezer járműből álló hálózattá fejlődhet – írja az electrive.com.