Ez a kombi nem veszti el a zöld rendszámot
ID.7 Tourer menetpróba
Nagy rakterű karosszériával, sportos GTX kivitelben a Volkswagen elektromos zászlóshajója, a Passat Variant házon belüli kihívójának is tekinthető az ID.7.
Csak az övvonal hulláma, a rácsos lökhárító és a fekete tető visz némi izgalmas a külsőbe. A vastag padlót a fekete küszöb-idom miatt nem feltűnő
Az elektromos hajtás eddig főleg a kisautókban, a szabadidő-autókban és a közép/felső kategóriás szedánokban terjedt el, vil-lanykombikból azonban igen szűk a választék.
Bár a csak kombi karosszériával kapható új, B9-es Passat nagyot nőtt a modellváltással, a 4,96 méteres ID.7 Tourer még nála is hosszabb 44 mm-rel, ezen kívül 13 mm-rel szélesebb (1862) és 38 mm-rel magasabb (1535 mm) is, utóbbi főleg a padlóba rejtett akkumulátorcsomagnak köszönhető. Tengelytávban is a villanykombi nyer, 2971 mm-es értéke 130 (!) mm-rel múlja felül a Pas-satét, aminek érezhető előnyei vannak a helykínálatot tekintve.
Csak a GTX-hez jár alapáron az IQ Light nevű adaptív LED fényszóró és a 3D-s belső dizájnú hátsó lámpa
Aki látott már szedánnak mondott – valójában ötajtós – ID.7-est, annak nem fog meglepetést okozni a kombi külseje sem, mi-vel a lehető legkevesebb változtatással oldották meg a házi feladatot a Volkswagen formatervezői. Csak a tetőt nyújtották meg (és látták el sínekkel és tetőszpojlerrel), valamint a hátsó szélvédőt zsugorították össze, még a csíkszerű hátsó lámpa – benne a sötétben pirosan világító VW-emblémával – is ugyanaz.
Igényes és tágas a belső tér, a 15 colos érintőképernyő is élvonalbeli. Vicces, hogy a pedálok Pause és Play jelet kapnak.
Aligha meglepetés, hogy a közel ötméteres hossz és háromméteres tengelytáv gigantikus utasteret eredményez: két 180 cen-tis felnőtt úgy fér el egymás mögött, hogy a hátsó keresztbe is teheti a lábait, a láb- és válltér még a Passatét/Superbét is veri. Bár érezhetően vastag a padló, a nagy belmagasság miatt mégsem kell felhúzott lábakkal ülni hátul sem, és a csomagtartó is tá-gas: 545-1714 liter a térfogata, ami 13/128 literrel veri az ötajtós ID.7-esét, viszont 145/206 literrel elmarad az új Passatétól. De-rékszögben (cargo állás) is rögzíthető a hátsó ülések támlája, ekkor a csomagtartó még 60 literrel megnő, így már átlépi a bűvös 600 literes határt.
Prémiumautós a belső minőség, igényesek az anyagok, az apró piros díszítések az ajtókon, a műszerfalon és a kormány varrá-sán is feltűnnek. Zseniálisak az elektromosan állítható, mikroszálas textillel borított, GTX-specifikus ergoActive ülések, kár, hogy csak az 1,74 millió forintos Interior csomag plusz részeként lehet hozzájuk jutni a 700 wattos Harman Kardon hifivel, a hátsó oldal- és függönylégzsákokkal, a középlégzsákkal, hátsó ülésfűtéssel, 30 színű hangulatvilágítással és a csomagrögzítő hálóval együtt. Jobban megéri a 653 ezer forintos Design csomag plus, amely az adaptív lengéscsillapításon felül progresszív kormány-zást (a GTX-hez széria), zajcsillapító dupla oldalüvegezést és elektromos csomagtérajtó-mozgatást is tartalmaz. A feláras ergo-Active első ülések memória funkcióval, masszázzsal, pneumatikus gerinctámasszal, kihúzható combtámasszal, és automatikus szellőztetéssel/fűtéssel rendelkeznek még az oldaltámaszokon is
Kiváló az alapáras, kiterjesztett valósággal működő head-up display, amely a közkívánatra a Waze és a Google térkép navigá-ciós utasításait is kivetíti a szélvédőre, és az is jó hír, hogy töltés közben az időt már a ChatGPT-s hangasszisztens faggatásával, a beépített Spotify hallgatásával vagy akár videójátékok futtatásával is el lehet ütni. Az élénk színű, jó felbontású, 15 colos kijelző tökéletesen alkalmas a feladatra, viszont az Airconsole szoftverplatform és az előre telepített játékok csak előfizetéssel használ-hatók (a kontroller az okostelefonunk).
Szintén előfizetés szükséges a kormányfűtés, a hátsó klímavezérlés, a körkörös kamerarendszer és a Park Assist Pro rendszer használatához (utóbbival akár az autón kívülről, okostelefonos „távirányítással” is ki/be lehet parkolni az autóval, az utoljára meg-tett 50 méter kormánymozdulatait megtanulja).
A kombi karosszéria mellett a Volkswagen ID.7 másik fontos újítása a nettó 86 kWh kapacitású, 12 helyett 13 cellából álló líti-um-ion akkumulátor, amely a 286 lóerős Pro S változatnak 709 km hatótávolságot biztosít szedán, és 690-et kombi karosszériá-val. Nagyobb hatótávja (24 km-rel) a mai villanyautók között csak a Mercedes EQS-nek van, kétszer ennyiért. A hátsókerék-meg-hajtású ID.7 Pro S 88, a Pro S Tourer pedig 85 km-rel múlja felül a régi – 77 kWh-s – akkuval szerelt ID.7 Pro és Prime változatok hatótávját. Ráadásul az új lítium-ion telepet 175 helyett akár 200 kW-tal is lehet tölteni.
Egy közel 2,3 tonnás, terebélyes családi kombiból vezetési élményt kicsikarni nem a legkönnyebb feladat, de a Volkswagen mindent megtett, hogy a kényelemre, csendre és hatékonyságra hangolt normál ID.7 Tourerbe némi kis életet csempésszen a GTX változat esetében. Bár a Pro S sem nevezhető lassúnak, az extra teljesítmény és tapadás abszolút érezhető a sportverzió-ban, amely jóval lendületesebben indul meg gázadásra, és kanyarban is kevésbé billeg a feszesebb futóműhangolásának, vasta-gabb keresztstabilizátorainak köszönhetően.
Azért is fut csendesen, mert mindössze 0,23 a szedán, és 0,25 a Tourer légellenállási együtthatója, de a GTX esetében a széle-sebb gumik és az eltérő lökhárítók miatt kicsit romlanak az értékek
Precízebb és közvetlenebb az irányítás is az alapáron adott progresszív kormányművel, amely középállás környékén keveseb-bet, a végállások felé haladva viszont egyre többet fordít az első kerekeken egységnyi kormány-elmozdításra. Még az összkerék-hajtás szoftverét és a fékekkel operáló XDS+ elektronikus differenciálzár működését is a dinamikusabb használathoz igazították, ráadásul az ESP-t is lehet engedékenyebb (Sport) állásra kapcsolni, de ebből a széles Conti gumik bőséges tapadása miatt keve-set érezni, legalábbis a száraz svéd országutakon, a traffipaxok tömege által figyelve.
Hátul ötlengőkaros felfüggesztés dolgozik, a hátsó kerekeket dobfék lassítja, mint minden MEB-platformos autón. Összkerék-hajtása miatt a GTX 1400 kilós utánfutót vontathat, míg a többi ID.7 csak 1200 kilósat
Elöl nincs csomagtartó, a fedelet teleszkóp helyett pálca tartja. 2264 kg-ot nyom üresen az ID.7 GTX Tourer, csak 11 kilóval nehezebb a GTX szedánnál és 175 kilóval az azonos akkus, de csak egymotoros Pro S Tourernél Persze a GTX-kezeléstől még nem vált valódi GTI az ID.7-esből, ehhez továbbra is túl nagy, lágy és nehéz (hosszú úton járó, kissé határozatlan nyomáspontú fékpedállal), de dinamikai képességeiben már nagyjából eléri a prémiumgyártók normál termékeit, ami azért elég nagy szó. De azt azért nehéz elképzelni, hogy valaki csak élvezetből nekivágjon vele a lepencei szerpentinnek, mint egy Golf GTI-vel.
Sok sikert az új családi kombinak!