Gyárbezárások és leépítések jöhetnek a német autógyártóknál?
A 2025 első negyedévére vonatkozó eladási adatok megerősítik a két éve tartó tendenciát: a német gyártóknehezen tudnak lépést tartani Kínában a helyi gyártókkal

A Volkswagen Csoport az első negyedévben 7,1, a Mercedes-Benz tíz, az Audi hét, a BMW pedig még 17,2 százalékos vissza-esésről számolt be Kínában. A Berrylls tanulmánya szerint a német gyártók piaci részesedése 2020-ban 25,5 százalék volt az or-szágban, ez 2024-re 17,6 százalékra esett vissza.
A piaci részesedés elvesztése nem marad következmények nélkül. Néhány német vállalat már megkezdte termelési környeze-tének átalakítását: ami leginkább leépítéseket, esetleg gyárbezárást jelent.
Közel 20 személygépkocsi-gyártó létesítményével és négy vegyes vállalatával (VW-FAW, VW-SAIC, VW-Anhui, Audi-FAW) a Volkswagen konszern több gyárral rendelkezik Kínában, mint a világ bármely más országában. Tavaly novemberben a vállalat be-jelentette egy üzemének eladását Hszincsiang tartományban, az ujgurok által lakott régióban. A háttér azonban inkább politikai jellegű volt, hiszen többször is felmerült a kényszermunkások alkalmazásának gyanúja, ráadásul a létesítmény alárendelt szere-pet játszott a gyártásban, alig pár száz embert alkalmazott ott a VW.
A nankingi üzemet nagyobb érvágás érheti: a Volkswagen itt a Passat, Škoda Kamiq és Superb modelleket gyártja a kínai piac-ra. Sajtóértesülések szerint a Volkswagen meg akar válni a telephelytől, mert azt évek óta nem használták ki teljes kapacitással: például a Volkswagen leányvállalata, a Škoda 300 ezer darab autót adott el Kínában a legjobb időszakában, ehhez képest 2024-re már csak 15 ezer autót értékesített. Néhány évvel ezelőtt Klaus Zellmer márkafőnök bejelentette, hogy a kínai üzletet a VW test-vércégre hagyja, és inkább Indiára összpontosít. Kínában valószínűleg 2026-ra véget ér a Škoda modelljeinek gyártása.
Az elektromos modellek fejlesztése érdekében a VW az Anhuival közös vállalkozásra támaszkodik. Hefeiben például az ID.Unyx és a Cupra Tavascan gördül le a gyártósorról. A kínai sajtóértesülések szerint azonban az eladási adatok nem alakulnak olyan jól, mint azt várták, a VW ezért úgy döntött, hogy nem hoz több MEB platformon alapuló modellt a piacra. Most már minden remény az Xpeng partnerségén nyugszik, ebből az első járművek 2026-ban várhatók, ezért itt sem működik teljes kapacitással az üzem.
Az Audi Kínában belátható időn belül vissza kíván térni a siker útjára, amit elsősorban elektromos modellekkel valósítana meg. A cég 2024-ben új gyárat nyitott Csangcsunban, ahol a Premium Platform Electric (PPE) alapú járműveket, például a Q6 e-tront vagy az A6 e-tront gyártják majd. Az idei első negyedévben azonban alaposan visszaesett az Audi elektromos autóinak eladása Kínában, 35,6 százalékos volt a csökkenés, ami felveti az új üzem hosszú távú kapacitáskihasználásának kérdését. Ezért a SAIC-kal való együttműködés még fontosabb lehet a cég számára, az ebből születő elektromos autók 2026-ban kerülhetnek piacra.