Tényleg a Lamborghini mentheti meg a drezdai VW-gyárat?
A gyár továbbra is autókat készíthet – akár a Lamborghini számára.

Az idei év végén leáll a gyártás a Volkswagen drezdai gyárában. A különleges koncepcióval működő üzem jövője egyelőre bi-zonytalan, azonban az egyik lehetséges irány, hogy a termelés helyett kutatás-fejlesztési központtá alakul át. A dolgozók ugyan-akkor abban bíznak, hogy a gyár továbbra is autókat készíthet – akár a Lamborghini számára.
A Volkswagen hivatalos döntése szerint 2025 decemberében elkészül az utolsó ID.3 modell a drezdai gyárban, ezt követően az üzem leáll. Az egyedülálló létesítmény 2001 óta működik, különlegessége, hogy hatalmas üvegfelületein keresztül a látogatók testközelből figyelhetik az autók összeszerelését. A gyár az elmúlt években elsősorban a VW ID.3 modell gyártására fókuszált, de korábban itt készült például a Bentley Continental Flying Spur is. A jelenlegi leállás körülbelül 350 munkavállalót érint, a gyár fenn-állása alatt több mint 150 ezer autót szereltek itt össze.
A drezdai létesítmény jövője jelenleg nyitott kérdés. A Volkswagen és a Drezdai Műszaki Egyetem (TU Dresden) tárgyalásokat folytat arról, hogy a gyár területének egy részén technológiai és innovációs campus jöjjön létre. A lehetséges együttműködés olyan területeket érintene, mint a mesterséges intelligencia, a chiptervezés, a robotika vagy az automatizált járművek kutatása. Ebben az esetben a gyár szerepe a gyártás helyett a fejlesztés és kutatás irányába tolódhat el.
A gyár üzemi tanácsa ugyanakkor azt szeretné, ha a gyártás valamilyen formában folytatódna. Az egyik javaslat szerint a VW Csoporthoz tartozó Lamborghini márka számára készülhetnének itt járművek, mivel az üzem adottságai illeszkednek egy prém-iumkategóriás márka igényeihez.
A dolgozók képviseletében Thomas Aehlig, az üzemi tanács vezetője kiemelte: a gyár jövője csak akkor biztosítható, ha a dön-tések közösen születnek meg. Elképzelése szerint a gyár akár kutatási és gyártási funkciót is egyszerre elláthatna, így egyszerre szolgálná az ipari gyakorlatot és a tudományos kutatást. Szerinte ez hosszú távon a látogatók számára is vonzóbbá tehetné a helyszínt.
A tárgyalások jelenleg is zajlanak, de konkrét döntés még nem született. Az ID.3 gyártása az év végéig biztosított, 2026-ra azonban egyelőre nincs betervezett új modell – írja a vg.hu.