Savaria Autóház Hírek

Aktuális híreink

  1. Hírek
  2. Think small!
2024.05.31.
Újdonság a Volkswagentől

Think small!

A Volkswagen a 60-as évek beköszöntével helyezte fel magát igazán a világtérképre, amikor is sikerült betörnie az amerikai piacra

thinksmall

    Ha kicsit visszamegyünk az időben és sorra vesszük, milyen reklámokkal gazdagodott a marketingvilág az el-múlt évtizedekben, akkor két kezünk is kevés lenne ahhoz, hogy megszámoljuk, hány maradandó alkotás született. Az egyik közülük azonban egészen biztosan a Volkswagen "Think Small" kampánya, ami a Volkswagen VW Typ1, közismertebb nevén Bogár típusú járgányt volt hivatott reklámozni – ezzel együtt pedig sikerre vinni a céget az amerikai piacon.

    A Volkswagen Európa-szerte az 50-es években kezdett el széles körben ismertté válni, habár autóikat sohasem reklámozták, azok híre sokkal inkább szájról-szájra terjedt. Az amerikai kontinens meghódítására a cég Carl Hahn-t küldte a tengeren túlra, hogy kereskedelmi igazgatóként olyasmit csináljon, amire egészen addig a pillanatig nem volt szükségük: reklámozza a Volkswagent.

    A második világháborút követően, az 50-es években fogyasztási nyomás uralkodott az Egyesült Államokban, a-mit különösen a fiatalok érezhettek. Akkoriban a termetes autóknak állt a világ, így alapvető esetben esélye sem lett volna ott érvényesülni egy olyan járgánynak, mint a Bogár, amit a többi, óriásira tervezett járművel ellentétben pont a kis mérete tett különlegessé. Az akkori amerikai trendeken kívül az sem könnyítette meg a cég dolgát, hogy a kocsit Wolfsburgban, egy nácik által épített üzemben gyártották, ami a második világháborút követően nem volt túl jó ajánlólevél. A furcsa megjelenésű, kompakt Bogár szerethetővé tétele így nagy kihívást jelentett, ám a Doyle Dane Bernbach ügynökség – köztük Bill Bernbach, korának leginnovatívabb reklámszakembere, kulcsszereplője a kreatív forradalomnak –, illetve Julian Koenig író és Helmut Krone rendező megtalálták a tökéletes megoldást.
    1959-et írunk, amikor a Volkswagen bemutatta a Think Small kampányt, aminek már az elnevezése is sokat sej-tetett. Leszámolva a kor sztereotipikus, a grandiózusságot a középpontba helyező autóhirdetéseivel, a német cég és a DDB egészen más irányba indultak el. A kampányhoz egy olyan újsághirdetést álmodtak meg, amelyen a fe-hér térben egy aprócska, éppen kivehető Bogarat helyeztek el, ami mintha az újságot lapozgató fogyasztó felé közeledne.
    Az egész reklámot fekete-fehérben nyomtatták, aminek elsődleges oka nem a vizuális megközelítésben, sokkal inkább az anyagiakban keresendő, a Volkswagennek egyszerűen nem volt elég pénze a színes nyomtatásra. A kre-atív koncepció és a duotone megoldás szinte kiugrott a Life magazin – ebben a lapban jelent meg először - szí-nes-szagos reklámjai közül. A hirdetés aljára került a "Think Small" kampányüzenet, alatta pedig a mindig hasznos funkcionális benefiteknek is jutott hely. Ez az egyedi, a korra egyáltalán nem jellemző vizualitás és üzenet, egyfajta fordított pszichológiai eszközként rendkívül hatékony stratégiának bizonyult és kis túlzással azt is kijelenthetjük, hogy új elemekkel gazdagította az amerikai autóvásárlási szokásokat.

    A "Think Small" kampány mindenki számára érthető, közvetlen üzenetekkel operált, kiemelte a kocsi alacsony karbantartási igényét és magas futásteljesítményét – ahelyett, hogy olyan funkciókra fókuszált volna, amelyeket egy átlagember valószínűleg sohasem használ. Üzenetrendszerében kiemelte a Bogár kis méretét, hatékony ma-nőverező képességét és megfizethetőségét. A hirdetést a járgány olyan tulajdonságaira hegyezték ki, amelyekről a sofőrök talán már meg is feledkeztek, pedig kinek ne lenne fontos, hogy egy autó alacsony fenntartási költségek-kel járjon, illetve kis parkolóhelyekre is könnyedén be lehessen férni vele. Jó érzékkel és jó ütemben érkeztek ezek az üzenetek, hiszen ezen kritériumoknak akkoriban szinte egyetlen amerikai gyártású autó sem felelt meg.

    A kampány sikere rávilágított arra, hogyan lehet egy termék hátrányaiból előnyt kovácsolni és arra is, hogy egy a piacra újonnan érkező márkának nem a versenytársak pályáján van dolga, új pályát kell nyitnia, betöltve ezzel egy korábban talán nem is érzékelt piaci rést. A Volkswagen felkeltette a fogyasztók kíváncsiságát és hatalmas sikert könyvelhetett el az amerikai piacon. Az pedig, hogy nem sokkal később popkulturális ikonná és ellenkulturális szimbólummá vált már egy másik történet.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

checkbox_default

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.