Úgy küld el embereket a Volkswagen, hogy nem küld el senkit
Még karácsony előtt kötött megállapodást a Volkswagen a szakszerve-zetekkel a költségcsökkentéseiről

Még karácsony előtt kötött megállapodást a Volkswagen a szakszervezetekkel a költségcsökkentésről. A gyáraknak teljesíte-niük kell az éves célokat, mert a szakaszos mérföldkövek elérésétől függenek az új beruházások. Az továbbra is kérdéses, hogy hogyan csökkentik a kapacitást és a munkaerőt egyszerre, úgy, hogy nem akarnak felülről jövő leépítést kezdeményezni.
Radikális változásról szóltak a hírek a Volkswagen háza tájáról, de a németországi költségcsökkentési megállapodás nagymér-tékben támaszkodik az autógyártó hagyományaira, a vezetők és a dolgozók közötti együttműködésre – írta meg a Reuters vállalati forrásokra hivatkozva.
Emiatt egyes befektetők és elemzők megkérdőjelezik, hogy beválthatja-e a kapacitás csökkentésére és a 35 000 munkahely csökkentésére vonatkozó ígéreteket az autógyár, mert a menedzserek szerint ezek a változások létfontosságúak a vállalkozás túléléséhez a gyenge kereslet és az olcsó kínai verseny miatt.
A szakszervezetek és a Volkswagen vezetése karácsony előtt kötötte meg azt a szerződést, amelynek értelmében minden részlegnek saját költségcsökkentési célt kell kitűznie a termelékenység növelésére, amelyet az egy dolgozóra legyártott autók számával mérnek. Mindkét oldal vezetői negyedévente adnak majd jelentést az előrehaladásról – tették hozzá a vezetői források, hangsúlyozva, hogy ha az időközi költségcsökkentési célokat nem teljesítik, a tárgyalásokat újra kell kezdeni.
A cég mintegy 4 ezer vezető beosztású munkatársa vállalja, hogy 2025-ben és 2026-ban egyaránt 10 százalékkal csökken a jövedelme, az azt követő három évben pedig 8-6-5 százalékos csökkentés következik. Ezt a prémiumok és az egyéb plusz jutta-tások jelentős visszavágásával érik el.
Ez egy olyan modell, amely magán viseli a Volkswagen együttműködési és kompromisszumképes hagyományainak minden jegyét, nem pedig felülről kikényszerített változtatásokat jelent, amelyek ugyan nagyobb biztonságot hozhattak volna, de kárt oko-zó sztrájkok kockázatával is jártak volna.
Sok kérdés maradt, például, hogy:
- a cég hogyan veszíthet el ennyi dolgozót anélkül, hogy senkit sem bocsátana el;
- mikor következik be a beígért termelési kapacitáscsökkentés;
- mit hoz a hosszútávú jövő az üres csarnokokkal rendelkező üzemek számára.
Emiatt egyes befektetők elbizonytalanodtak, a Volkswagen részvényei az októberi szint alatt mozogtak, mielőtt a negyedéves nyereség zuhant volna.
Míg a Volkswagen-csoport az Auditól a SEAT-ig és a Skodáig számos márkát ölel fel, 2023-ban járműeladásainak több mint felét a névadó márka adta.
Az elhúzódó tárgyalások során a szakszervezetek azt mondták, hogy a cég három-négy gyár bezárását helyezte kilátásba. A Volkswagen nem volt hajlandó konkrét számot közölni, de többször is kijelentette, hogy le kell majd állítania egy-egy üzemét. Vé-
gül a két fél megállapodott abban, hogy 2025-ben leállítják a termelést egy drezdai üzemben, amely 300 embert foglalkoztat, 2027-ben egy osnabrücki üzemben, amely körülbelül 2300 embernek ad munkát, de elkötelezték magukat amellett, hogy más munkalehetőségeket keresnek a telephelyeken nekik.