Újabb dráma a német autóiparban: utolérhette a csiphiány a Volkswagent
Sok dolgozót helyezhetnek rövidített munkaidőre a Volkswagen wolfs-burgi üzemében
Tovább gyűlnek a sötét felhők a Volkswagen fölött: nem elég, hogy a német konszern már október elején Drezdában és Zwicka-uban is csökkentett műszakra állt át az elektromos autók gyenge kereslete miatt, most a legnagyobb gyárában, a wolfsburgiban is hasonlóra készül – derül ki a Die Welt cikkéből. A német lap a Bild alapján azt írta, hogy a Volkswagen a Nexperia számítógé-pes csipjeinek hiánya miatt tervezi a termelés leállítását.
A cég mindezt cáfolta, és azt állította, hogy a Golf és a Tiguan gyártásának felfüggesztése tervezett volt, és nem a Nexperia-üggyel függött össze. Eközben a Bild arról számolt be, hogy a cég képviselői már felvették a kapcsolatot a munkaerő-közvetítő ügynökséggel, hogy a munkaerő egy részének rövidített munkaidőt kérjenek. A gyártáshoz szükséges anyagok hamarosan ki-fogyhatnak.
Kezdetben néhány ezer alkalmazottat érintene a változás, később pedig több tízezer embert helyezhetnek rövidített munkaidő-re– írják, hozzátéve, ez teljes mértékben attól függ, hogy milyen gyorsan sikerül leküzdeni a válságot.
A küszöbön álló csiphiány oka, hogy a holland kormány nemrégiben átvette az irányítást a Nexperia felett, hogy megakadályoz-za fontos technológiák átadását kínai anyavállalatának, a Wingtechnek. Erre válaszul a pekingi kormány betiltotta a Nexperia-csipek bizonyos részeinek exportját. Bár ezeket a félvezetőket nagyrészt Európában gyártják, csomagolás és további feldolgozás céljából a Kínai Népköztársaságba szállítják őket.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) ezt követően megkongatta a vészharangot. A német járműgyártók készletszintjei csak néhány hétre voltak elegendők. Bár a Volkswagen szerint a Nexperia nem közvetlen beszállítója, ám a Nexperia beszállítói igen.
A történethez hozzátartozik, hogy a holland gazdasági miniszter kedden beszélt kínai kollégájával, de nem talált megoldást a csipgyártóval kapcsolatos patthelyzetre, pedig a német autóipar figyelmeztetett, hogy termelési hiányokkal néz szembe, ha a helyzetet nem oldják meg gyorsan. Vincent Karremans holland gazdasági miniszter azt nyilatkozta, hogy a két fél megvitatta a „további lépéseket egy olyan megoldás felé”, amely minden fél számára elfogadható lenne. Kínai kollégája, Vang Ventao kereske-delmi miniszter azonban kevésbé mutatkozott békülékenynek.
A helyzet súlyosságát mutatja, hogy október elején még teljesen mást kommunikált a Volkswagen. Akkor a vállalat azt közölte, hogy a zwickaui és a drezdai gyárban áll le a termelés október 6-tól egy hétre. A vállalat szóvivője elárulta, hogy a termeléscsök-kentés oka Zwickauban és Emdenben is az elektromos autók iránti gyenge kereslet. Osnabrück az ott gyártott kabriók gyenge eladásaitól szenved.
Ezzel szemben a wolfsburgi gyárban éppen ellenkezőleg, a termelés fenntartását tervezték, sőt kiemelték, hogy továbbra is lesznek különleges műszakok, ami a helyben gyártott Golf, Tiguan és Tayron belső égésű motorok iránti nagy keresletnek köszönhető.
Az Emdenben és Zwickauban található, tisztán elektromosautó-gyárakkal ellentétben Wolfsburg csak olyan belső égésű motoros modelleket gyárt, amelyekre jelenleg is van kereslet. Május óta különleges műszakok vannak érvényben itt.
"A Tiguan, a Tayron és a Golf iránti kereslet jelenleg nagyon jó" – mondta Thomas Schafer, a márka vezetője a hónap elején tar-tott vállalati találkozón. „Emiatt további műszakokat tartunk Wolfsburgban.”