Savaria Autóház Hírek

Aktuális híreink

  1. Hírek
  2. XL1: a legexkluzívabb Volkswagen
2024.06.29.
Újdonság a Volkswagentől

XL1: a legexkluzívabb Volkswagen

A boxbergi tesztpályán próbáltuk ki a legkisebb fogyasztású széria hybrid VW-t

xl1

    A helyszín a boxbergi tesztpálya Heilbronn és Würzburg között nagyjából félúton, a frankfurti reptértől másfél óra buszútra. A Bosch tesztközpontja a kisváros közelében található, takaros környezetben.A tesztpálya, amely nyaranta neves veteránrali helyszíne, rövid próbautakra ad lehetőséget. A néhány kilométeres körökön azért nem bánkódunk, mert a Bosch munkatársai olyan autókat szerveznek ide, amelyeknek máskülönben a közelébe sem kerülünk.
    Súlycsökkentési céllal az oldalablakok polikarbonátból vannak, a karcok ellen védő üvegbevonattal. A felfele nyí-ló ajtókat pirotechnika robbantja le a kasztniról, ha fejre állunk

    250 készült belőle összesen, erősen hunyorítani kell, hogy ezt sorozatgyártásnak fogjuk fel. Az autó 111 000 eurós ára is szimbolikus, az egy liter alatti fogyasztásra utal. A magyar közterhekkel átszámítva 36,8 millió forintos vételár messze nem fedezte a fejlesztési kiadásokat és az autó előállításának költségét.


Arányos formája miatt elsőre nem látszik, mennyire filigrán szerzet az XL1. Fazonja a szilfid sportautókra emlékez-tet, amilyen a Lotus Elise/Opel Speedster páros vagy a zseniális Smart Roadster és Roadster Coupé. Ám náluk is apróbb, csupán 1153 mm magas, aminél az Opel Corsa 32,8 centivel magasabb.
    A kéthengeres TDI 48 lóerős, maximális nyomatéka 120 Nm, míg a villanymotor teljesítménye 27 lóerő, forgató-nyomatéka 100 Nm. A rendszerteljesítmény 70 lóerő és 140 Nm. Áramvonalas formája a pingvineket követi: kicsi a homlokfelület és hátrafelé elkeskenyedik a far. A hátsókerék-hajtású autó motorja is hátul van. Hűtését sikerült első hűtőnyílás nélkül, a motor fölé helyezett hűtővel megoldani, ami nagyon sokat javít a légellenálláson. Az alak-tényező mindössze 0,189, míg az igazán áramvonalas normál autóké 0,23-0,25 körüli.

    A Bosch CRS2-20 üzemanyag-ellátó rendszer eteti, ami a Common Rail System 2-t és a 2000 baros befecsken-dezési csúcsnyomást jelöli. Az injektorok mágnesszelepesek, ami olcsóbb a még pontosabb porlasztást és maga-sabb, akár 2500 baros befecskendezési nyomást biztosító piezokristályos rendszereknél.

    Az autó vázát és utasterét adó egység csupán 89,5 kilót nyom, mert szénszálerősítésű műanyagból készült. Er-re rögzítik a váz többi elemét. A monocoque alapanyagát adó szénszálas kompozit súlya négyzetméterenként 1,8 kg, míg az acélé 5,1 kg volna.
    Lassításkor a mozgási energia a generátorként működő villanymotor által visszakerül az 5,5 kilowattóra kapaci-tású akkumulátorba. Az akku konnektorról is feltölthető

    Nem nehéz bekászálódni, ha a széles küszöbön átjutottunk. Oldalra nyíló ajtókkal lehetetlen volna megfelelő nyílást szabaddá tenni, de a felfelé nyíló ajtók ezt megoldják. A szárnyas ajtókat baleset után pirotechnikai töltet robbantja le a karosszériáról. Ezt nem úgy kell elképzelni, mintha kilőnék őket az űrbe, a robbanás csak eltávolítja őket a zsanérról, így könnyen kilökhetők a helyükről.

    A vezető előrébb ül az utasnál, hogy válluk ne egy vonalban legyen. Ezzel a felállással csökkenthető az autó szélessége, így homlokfelülete. Az utasnak a hátrébb tolt ülés ellenére sincs extra hosszú lábtere, mert a hibrid-rendszer akkumulátora az ő lábteréből vesz el helyet.

    Hétfokozatú az automatikus váltó, elég D-be húzni és gázt adni induláshoz. A DSG váltóháza alumínium helyett magnéziumból és könnyebb, üreges tengelyekkel készült, ami ehhez a nyomatékhoz még elegendő. Az apró dízel ráérősen lendíti be az autót, nagyobb gázra viszont visszakapcsol és meglódul. 140 Nm és 70 lóerő a hajtásrend-szer összteljesítménye, ami a 795 kilós autóhoz bőven elég. A Drezdában összeszerelt XL1 12,7 mp alatt gyorsul 100-ra.

    A legmeglepőbb a mai szériaautókhoz képest szűretlen géphang, amit a motor produkál. Nagyon közvetlen a kormány is, amit szervó híján nem lehet tenyérrel simogatni. A kormányerőkön is érezni, ha tempósabban vesszük a kanyarokat, rendesen tartani kell a volánt.
    2,5 literen állt a fogyasztásmérő, ami az állandó gyorsítással-lassítással nem sok a kanyargós tesztpályán
    Kereken 10 kilót sikerült megspórolni a szervótlan kormánnyal egy kisautó 15 kg körüli, rásegítéses kormányá-hoz. képest. Az XL1 olyan, mint egy szálkásított sportautó: direktsége figyelmet és koncentrációt igényel, merőben más élmény vezetni, mint egy agyonszigetelt, zselébe ágyazott Golfot.

    Külső tükör nincs, aerodinamikai okokból kamerák néznek hátrafelé. Képük az ajtókárpitba integrált monitoro-kon látható. Engedélyezésük külön tortúra volt, a TÜV műszaki szakértői szubjektív próbautak után mondtak igent erre a megoldásra, de csak kisszériás gyártás esetén.
    A kamerakép osztott tükörlapként mutatja a mellettünk-mögöttünk lévő területet. Ez csökkenti a holtteret.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

checkbox_default

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.