1. Hírek
  2. XL1: a legexkluzívabb Volkswagen
Újdonság a Volkswagentől

XL1: a legexkluzívabb Volkswagen

A boxbergi tesztpályán próbáltuk ki a legkisebb fogyasztású széria hybrid VW-t

xl1 Open Corner

    A helyszín a boxbergi tesztpálya Heilbronn és Würzburg között nagyjából félúton, a frankfurti reptértől másfél óra buszútra. A Bosch tesztközpontja a kisváros közelében található, takaros környezetben.A tesztpálya, amely nyaranta neves veteránrali helyszíne, rövid próbautakra ad lehetőséget. A néhány kilométeres körökön azért nem bánkódunk, mert a Bosch munkatársai olyan autókat szerveznek ide, amelyeknek máskülönben a közelébe sem kerülünk.
    Súlycsökkentési céllal az oldalablakok polikarbonátból vannak, a karcok ellen védő üvegbevonattal. A felfele nyí-ló ajtókat pirotechnika robbantja le a kasztniról, ha fejre állunk

    250 készült belőle összesen, erősen hunyorítani kell, hogy ezt sorozatgyártásnak fogjuk fel. Az autó 111 000 eurós ára is szimbolikus, az egy liter alatti fogyasztásra utal. A magyar közterhekkel átszámítva 36,8 millió forintos vételár messze nem fedezte a fejlesztési kiadásokat és az autó előállításának költségét.


Arányos formája miatt elsőre nem látszik, mennyire filigrán szerzet az XL1. Fazonja a szilfid sportautókra emlékez-tet, amilyen a Lotus Elise/Opel Speedster páros vagy a zseniális Smart Roadster és Roadster Coupé. Ám náluk is apróbb, csupán 1153 mm magas, aminél az Opel Corsa 32,8 centivel magasabb.
    A kéthengeres TDI 48 lóerős, maximális nyomatéka 120 Nm, míg a villanymotor teljesítménye 27 lóerő, forgató-nyomatéka 100 Nm. A rendszerteljesítmény 70 lóerő és 140 Nm. Áramvonalas formája a pingvineket követi: kicsi a homlokfelület és hátrafelé elkeskenyedik a far. A hátsókerék-hajtású autó motorja is hátul van. Hűtését sikerült első hűtőnyílás nélkül, a motor fölé helyezett hűtővel megoldani, ami nagyon sokat javít a légellenálláson. Az alak-tényező mindössze 0,189, míg az igazán áramvonalas normál autóké 0,23-0,25 körüli.

    A Bosch CRS2-20 üzemanyag-ellátó rendszer eteti, ami a Common Rail System 2-t és a 2000 baros befecsken-dezési csúcsnyomást jelöli. Az injektorok mágnesszelepesek, ami olcsóbb a még pontosabb porlasztást és maga-sabb, akár 2500 baros befecskendezési nyomást biztosító piezokristályos rendszereknél.

    Az autó vázát és utasterét adó egység csupán 89,5 kilót nyom, mert szénszálerősítésű műanyagból készült. Er-re rögzítik a váz többi elemét. A monocoque alapanyagát adó szénszálas kompozit súlya négyzetméterenként 1,8 kg, míg az acélé 5,1 kg volna.
    Lassításkor a mozgási energia a generátorként működő villanymotor által visszakerül az 5,5 kilowattóra kapaci-tású akkumulátorba. Az akku konnektorról is feltölthető

    Nem nehéz bekászálódni, ha a széles küszöbön átjutottunk. Oldalra nyíló ajtókkal lehetetlen volna megfelelő nyílást szabaddá tenni, de a felfelé nyíló ajtók ezt megoldják. A szárnyas ajtókat baleset után pirotechnikai töltet robbantja le a karosszériáról. Ezt nem úgy kell elképzelni, mintha kilőnék őket az űrbe, a robbanás csak eltávolítja őket a zsanérról, így könnyen kilökhetők a helyükről.

    A vezető előrébb ül az utasnál, hogy válluk ne egy vonalban legyen. Ezzel a felállással csökkenthető az autó szélessége, így homlokfelülete. Az utasnak a hátrébb tolt ülés ellenére sincs extra hosszú lábtere, mert a hibrid-rendszer akkumulátora az ő lábteréből vesz el helyet.

    Hétfokozatú az automatikus váltó, elég D-be húzni és gázt adni induláshoz. A DSG váltóháza alumínium helyett magnéziumból és könnyebb, üreges tengelyekkel készült, ami ehhez a nyomatékhoz még elegendő. Az apró dízel ráérősen lendíti be az autót, nagyobb gázra viszont visszakapcsol és meglódul. 140 Nm és 70 lóerő a hajtásrend-szer összteljesítménye, ami a 795 kilós autóhoz bőven elég. A Drezdában összeszerelt XL1 12,7 mp alatt gyorsul 100-ra.

    A legmeglepőbb a mai szériaautókhoz képest szűretlen géphang, amit a motor produkál. Nagyon közvetlen a kormány is, amit szervó híján nem lehet tenyérrel simogatni. A kormányerőkön is érezni, ha tempósabban vesszük a kanyarokat, rendesen tartani kell a volánt.
    2,5 literen állt a fogyasztásmérő, ami az állandó gyorsítással-lassítással nem sok a kanyargós tesztpályán
    Kereken 10 kilót sikerült megspórolni a szervótlan kormánnyal egy kisautó 15 kg körüli, rásegítéses kormányá-hoz. képest. Az XL1 olyan, mint egy szálkásított sportautó: direktsége figyelmet és koncentrációt igényel, merőben más élmény vezetni, mint egy agyonszigetelt, zselébe ágyazott Golfot.

    Külső tükör nincs, aerodinamikai okokból kamerák néznek hátrafelé. Képük az ajtókárpitba integrált monitoro-kon látható. Engedélyezésük külön tortúra volt, a TÜV műszaki szakértői szubjektív próbautak után mondtak igent erre a megoldásra, de csak kisszériás gyártás esetén.
    A kamerakép osztott tükörlapként mutatja a mellettünk-mögöttünk lévő területet. Ez csökkenti a holtteret.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.