A munkahelyek jövője a tét
Folytatódnak a Volkswagen tárgyalásai
A Volkswagen és a német IG Metall szakszervezet október 30-án második tárgyalási fordulójukat kezdik a németországi üze-mek leépítésének tervéről. A szakszervezet ragaszkodik ahhoz, hogy a vállalat minden németországi gyárát nyitva tartsa. A fe-szültség egyre nő a vállalatnál, mivel a gyárbezárások lehetősége, ami Németországban precedens nélküli lenne a Volkswagen történetében, ütközőpályára állítja a vállalatot a munkavállalói képviselőkkel. A munkavállalók ugyanis a felügyelőbizottság felét teszik ki, és komoly befolyással bírnak a cég stratégiájának alakításában.
A Volkswagen már megszüntetett egy évtizedek óta fennálló megállapodást, amely 2029-ig garantálta a munkahelyeket hat németországi üzemben. Emellett a vállalat bejelentette, hogy további költségcsökkentésekre van szükség az egyre csökkenő ke-reslet, a gyárak kihasználatlansága és az új, kizárólag elektromos autókat gyártó versenytársak miatti erős versenyhelyzet keze-lésére.
„Elegendő idő telt el az első tárgyalások óta ahhoz, hogy a vezetőség elvégezze a házi feladatát" – nyilatkozta Thorsten Gro-eger, az IG Metall tárgyalója. „Elvárjuk, hogy a vállalat végre egy olyan mestertervet mutasson be a következő évtizedre, amely biztosítja a munkahelyeket és a gyárak kihasználtságát."
Az első tárgyalási forduló szeptember végén zajlott, ahol a szakszervezetek követelték a munkahelygaranciák visszaállítását 2030-on túl, a németországi gyárak teljes kihasználását és egy 7 százalékos béremelést az egész iparágra kiterjedő IG Metall kö-veteléseknek megfelelően, amelyről külön tárgyalások is folynak. Miután a Volkswagen elutasította a követeléseket, a tárgyalások megállapodás nélkül zárultak, és a szakszervezetek sztrájkkal fenyegettek, ha december 1-ig nem születik megoldás – írja a Reu-ters.
A kínai elektromos autógyártóknak kedvezményeket kellene biztosítani, amennyiben jelentős beruházásokat hajtanak végre az EU-ban.