Flottás aszfaltszaggató a legszebb Volkswagenből
Talán nincs is vonzóbb a Volkswagen-palettán az Arteonnál...
A 2017-ben piacra lépett és 2020-ban modellfrissített ötajtós sportlimuzin legerősebb, R változata 320 lóerős motorral és izgal-mas megjelenéssel.
- Mit tud?
Csodálatot kiváltani a formájával, villámgyorsan autózni és még a fenekét is képes riszálni.
- Mibe kerül?
18,66 millió forintról indul az Arteon listaára, az R változat 25,7 millió forintról startol, a tesztautó a beikszelhető kedvezménnyel 29,5 millió forintba kerül.
- Kinek jó?
Aki izgalmasabb céges autót szeretne egy Passatnál.
Ez a legaudisabb Volkswagen. Ha a vonásain végignézünk, találunk benne az A4-ből, A5-ből, A6-ból és még a TT-ből is egy adaggal. De nevének eleje, az Art tökéletesen illik rá, ez egy művészi forma, tekintve, hogy hova készült a modell. Üzleti szedán, akarom mondani csapotthátú ennyire talán még sosem volt sportautósan szexi, mint az Arteon.
Arányaiban látszik a prémium műszaki alapok hiánya. Rövid orr, irdatlanul hosszú kabin, hosszan elnyúló far, ez a forma hossz-motoros alapokért kiált. De az MQB platform az alapja, így maradt a keresztmotor és az R esetében 2838 milliméter hosszú ten-gelytáv. Kerékívei beleharapnak a géptető szélébe, a lámpákat összefűzték a hűtőmaszkkal, az egésznek az oldalára pedig pen-gével rántottak övvonalat. Négy darab tisztességes és valódi kidörgő feszít a hátulján, ahol szolid légterelőél figyel a csomagtér-ajtón, meg egy beszédes R betű. Speckó kék fényezésével vibrál a forgalomban és azonnal látszik rajta, hogy ez nem a területi ve-zető Arteonja. 20 colos, irgalmatlanul vékony peremes gumijaival minden parkolás aggódással teli, de cserébe annyira vékonyak a küllők, hogy a világoskék féknyergek világítanak rajtuk keresztül.
Minden külső izgalom elmúlik, ahogy felnyitjuk az Arteon keret nélküli ajtajait. Sivár volkswagenes formavilág fogad, bármelyik Passat is lehetne a sok közül, persze van, akinek a megszokott németes rend a fontos, és pontosan ez az, amit egy Volkswagen-től elvár, bármennyire funky kívülről. Minden fekete vagy sötétszürke, ami egy sportos autónál rendben van, ha tényleg sportos.
Az Arteon R-ben azért van pár specifikus elem, ami jól áll neki. Az egyik ilyen a formázott, perforált bőrrel bevont sportkormány a szolid R emblémájával. A másik az első ülések, amik egybe fejtámlásak, vagyis ez a része nem állítható, viszont kárpótol az oldaltámasz, az állítható deréktámasz és az ülőlap dőlésszögének állíthatósága.
Egy 12,3 colos kijelző néz felém a kormányon keresztül, amin a grafika nagyon egyszerű, letisztult, kicsit még változtatható is. A központi 9,2 colos multimédia már izgalmasabb, főként a kép élessége, a grafika és a kezelhetőség miatt. Üveglapos, szóval hozzáérni is egész jó és a szoftver kiválóan fut. Vezeték nélkül tudja a CarPlay-t és az Android Autót, de a saját navigációja sem rossz.
Van mélysége és magassága a Harman/Kardon hifirendszer hangzásának, ez nem térdel le egy mozgalmasabb drum ’n’ bass-nek, és Lenny Kravitz is tisztán szól rajta, így megéri a pénzét. Klímakonzolja érintős, de a 40 fokos melegben is tökéletesen tem-perált a rendszer.
563 literes rakteret tár fel a csomagtér ajtaja, ami alapáron nem motoros, és egy ekkora fedelet már nem egy álom kézzel moz-gatni, pláne, ha csomagokat is cipelsz. A padló alatt van egy kisebb tárolórész, de nem sok, pláne, ha pótkereket is kérünk bele.
Minden Arteon a Volkswagen moduláris építőkészletéből dolgozik, az MQB keresztmotoros felépítést jelent, amiben Haldex-rendszerű összkerékhajtás is elfér. Kétliteres dízel- és benzinmotorokkal készül az Arteon, de cikkünk megjelenésekor csak "Shooting Break", vagyis csinos kombi karosszériával érhető el. A benzines motorok 190 és 280 lóerős verziókban rendelhetők, a TDI 150 és 193 lóerővel, utóbbi 4Motion összkerékhajtást is kap.
Az ötajtósnál és a Shooting Breaknél is az R a csúcsmodell 2,0 literes, négyhengeres turbómotorral, ami 320 lóerőt és 420 Nm nyomatékot teljesít. Haldex-rendszerű összkerékhajtás jár hozzá, vagyis elektronikusan vezérelt, tapadástól függően irányítja a nyomatékot a tengelyek között. A többi változathoz nem érhető el az R okos hátsó differenciálműve, ami oldalanként kuplungtár-csákkal vezérli a nyomatékot.
Ezzel a nyomatékvektor-szabályzás nem csak a stabilitás miatt vezényelheti az erőt oldalanként, de a sportosabb hatás kedvé-ért az ívkülső hátsó keréknek adhat több erőt, pár pillanat erejéig közel 100%-ot is. Hétfokozatú DSG-váltója olajban futó kuplung-tárcsákat használ, a kormány mögötti fülekkel pedig kézzel is válthatunk fokozatokat.
Flottás aszfaltszaggató a legszebb Volkswagenből 54
Max. 270-nel képes menni, szédületesen gyorsul, 590 literes a csomagtere és még kényelmes is. Elvárható, hogy még izgal-mas…
Az IQ.Light fényszórók felárasak, de megérik a pénzüket
Keret nélküliek az ablakok, ezért lehet ilyen szép az ablakvonal
Arteon R-t jelenleg legolcsóbban 25,7 millió forintért lehet hazavinni. 18-as felnik helyett a 20 colos szett 670 000 forint, a Lapiz kék metálfényezés 350 000 forint, az Ergo Comfort első ülések pedig 720 000 forintos pluszköltséget jelentenek. A LED-mátrix fényszórók 600 000 forintba fájnak, a nagyobb multimédia és a Harman/Kardon hifi összesen 1,4 millió forint pluszt jelent, ha a 250 km/h-s csúcssebességet 270-re szeretnénk növelni, az 647 000 forintba kerül.