Hamar kivezetheti egyik elektromos modelljét a VW
Utód nélkül szűnhet meg az ID.5 gyártása 2027-ben

Bár az idei év első felében már komoly ugrást hoztak a Volkswagen Csoport elektromos eladásai, a típuspalettát tisztítani kell a konszern szerint. Az ID-család egy SUV-modelljének nincs hosszú jövője.
A Volkswagen Csoport évekig szenvedett az elektromos autói eladásának felpörgetésével, ám 2025 első felére úgy tűnik, a mo-delloffenzíva sikeressé vált: a konszern 465 ezer tisztán elektromos autót adott el globális szinten, 47 százalékkal többet az egy évvel korábbi eredményéhez képest. Ezzel a Volkswagen Csoport 11 százalékos piaci részesedéssel bír az elektromos autók pia-cán, ami a negyedik helyre elég a BYD, a Tesla és a Geely hármasa mögött.
Azonban nem felhőtlen az égbolt a Volkswagen elektromos eladásai fölött: az Autocar értesülései szerint már most felmerült, hogy a gyártó kivezeti egyik elektromos modelljét, azaz további bővülés helyett szűkülni fog az ID-család. A lap szerint ID.5-öt már 2027-ben kivezetik a kínálatból, ami azt jelentené, hogy az elektromos SUV csak hét évig lesz forgalomban, második generációs modell nélkül. Állítólag a modell gyenge eladásai okolhatók ezért - különösen Kínában teljesít gyengén az ID.5, amelyről a VW azt jósolta, hogy a fő piac lesz. A modell Európában sem tudott elterjedni, itt a vásárlók a tágasabb, hagyományos stílusú ID.4-et ré-szesítik előnyben. Az ID.5 amerikai piacra lépésének elmaradása tovább korlátozta a benne rejlő lehetőségeket.
Ironikus módon az ID.5 vezeti a VW Csoport elektromos járműveinek eladási listáját az év első felében, de csak azért, mert az adatait az ID.4-gyel kombinálják. Ahogy az várható volt, az ID.4 felelt a VW elektromos eladásainak zöméért. Az ID.4-ből és ID.5-ből júniusig eladott 84.900 darab autó zöme ID.4 volt. Az ID.3 60.700 darabbal a második a listán, mögötte az Audi Q4 e-Tron és a Q4 e-Tron Sportback jön 44.600 autóval.
Az ID.5 gyártásának csökkentése kérdéseket vet fel a Ford Capri sorsával kapcsolatban. A Ford tavaly újraélesztette az ikoni-kus nevet, az új Capri egy elektromos crossover, alapjai az ID.5-tel egyeznek meg. A modell gyártási volumenét korán csökkenteni kellett az alacsony kereslet miatt.
Az ID.5 megszűnése állítólag a gyengén teljesítő modellek kiküszöbölésére irányuló szélesebb körű erőfeszítés része. A VW nemrégiben leállította az Arteon gyártását, és a pletykák szerint 2026-ban a Touareg is kivezetésre kerül. A csoport egyetlen kab-riója, a T-Roc Cabriolet gyártása 2027-ben áll le.
Bár egy bennfentes az Autocarnak azt nyilatkozta, hogy „a piac crossovereket és SUV modelleket keres”, a VW-nek még mindig van két elektromos ferdehátúja a piacon. Az ID.2 jövőre kerül forgalomba 25 ezer eurós elektromos modellként, majd 2027-ben a 20 ezer eurós ID.1 következik. A gyártó a crossoverek iránti keresletet egy magasított ID.2 X változattal szolgálná ki.