Ideje volt jönnie egy "rendes" Volkswagennek
Vezettük a benzines, dízel és konnektoros hibrid hajtású Tayront

Röviden: Volkswagen Tayron
Mi ez?
5 vagy 7 üléses, az erősebb motorokkal 4x4-es családi SUV. A Tiguan Allspace utóda, a Tayron első generációja dízel és benzines motorral vagy konnektoros hibrid hajtással.
Mit tud?
Egyenáramon villámtölthető akkut ad a plug-in hibridben, kétféle dízel is választható hozzá és nagyon menő adaptív lengéscsilla-pítása lehet. Mindemellett kényelmes, biztonságos és tágas.
Mibe kerül?
17 452 170 forintért a Tayron 1,5 eTSI Life az alapverzió, az átellenes modell a 23 479 250 forintért a 265 lóerős 2,0 TSI összke-rékhajtással.
Kinek jó?
Ötletes, nagy és igényes családi autót keresőknek.
Nevet és gyártási helyszínt is váltott a generációcserével a három üléssorral is megrendelhető hosszított Tiguan-verzió. A Tay-ron világmegváltás helyett arra koncentrál, amit egy családi autónak tudnia kell és nem dönti el a vevők helyett, hogy melyik haj-tásmód a megfelelő nekik. Túltenyésztett fantáziával bíró formatervezőket ritkán engednek nagyszériás Volkswageneket rajzolni, ami a Tayronon is látszik. A családi autó ezzel együtt önállóbb lett az új Tiguanhoz képest, mint elődje volt a második generációs Tiguan mellé állítva. Olyannyira, hogy nincsenek azonos karosszériaelemek a Tiguan és a Tayron között, például a hátsó ajtók hosszabbak a beszállás megkönnyítésére a harmadik üléssorba. Eltérő az első fényszóró, az első lökhárító és a Touaregből át-vett, nagyfelbontású mátrix-LED fotonágyú is a Tayron privilégiuma. A csodalámpa oldalanként 19 200 dióda fényét variálva lövi körbe távfénnyel az előttünk haladókat és a szemből érkezőket.
0,28-ra sikerült leszorítani az alaktényezőt a legáramvonalasabb modellváltozat esetében, amiben az első lökhárító két szélén látható légfüggöny réseinek is szerepe van, amelyek segítenek csekélyebb örvényléssel elvezetni a légáramlást az első kerekek körül a 17-20 colos felnikkel szerelt aszfaltterepjárón.
4792 mm az újdonság hossza, amely neve ellenére egyáltalán nem azonos a kínai piacra gyártott másik Tayronnal. A szélesség 1853, a magasság verziótól függően 1666 vagy 1668 milliméter. Ha a modellfrissítése után 4723 milliméteresre nyújtott Tiguan.A tengelytáv 2788 mm az elöl hajtó autókban, 2789 a külső töltésű akkus hibridben és 2790 mm az összkerekes modellekben.
Megnyugtató látni, hogy az ID-modellek mélyrepülése után a Volkswagen korrigált és a Tayron nem mutat botlást az utastéri anyagok minőségérzetében. Amit premierplánban látsz, az jól mutat a műszerfali műbőrborítás varrásától a puha műanyagok erezetéig. Méretes rakodóhelyeknek szabadított fel teret a kormányoszlopra emelt fokozatválasztó, mert kézi váltós Tayron egy-általán nincs.
Nagyon ügyes a többfunkciós kapcsoló a hangerő-szabályozáshoz és az üzemmódváltáshoz. A kettő között a két első ülés között lévő forgókapcsoló megnyomásával válthatunk.
10,25” a vezető előtti digitális óracsoport képátlója, a szép megjelenítésű kijelzőn a kormányon lévő "view" gombbal egyszerű-en változtathatjuk a nézeteket a térképhangsúlyostól a klasszikus két kerek óráig, a sebességmérő és a fordulatszámmérő köze-pén megjelenített egyéb információkkal.
Nagyon ügyes a többfunkciós kapcsoló a hangerő-szabályozáshoz és az üzemmódváltáshoz A kezelést megkönnyítik a kor-mányra visszatérő valódi gombok, az összesen 17 gombbal sokkal könnyebb az élet, mint a rémes érintőfelületekkel. Alapáron 10, extraként 30 különböző hangulatvilágítás közül választhatunk.
A Tayron egy átgondolt, a mindennapok feladataira láthatóan jól felkészített autó, amely nem a kűrben brillírozik, hanem a kötelező programot hozza magas színvonalon. Megnyugtató az elöl utazókat elválasztó középlégzsák és az extralistán szereplő a hátsó oldallégzsák. A hátsó lábhely hátratolt üléssel kifogástalan, a fejtér szintén.
Érdekes a MQB evo padlólemezre épülő autóban, hogy a hajtáslánc a motortérben mennyire mélyen van, mennyivel lejjebb, mint a karosszéria. Mintha a Passat és a többi alacsonyabb építésű autó moduljait kapná a Tayron, csak magasabban kereteznék a kasztnit egy fél arasszal. A futómű elöl MacPherson, hátul négylengőkaros kialakítással vezeti a kerekeket.
150 lóerős a benzines alapverzió, a 250 Nm nyomatékú 1,5 eTSI-t 48 voltos hibridrendszer támogatja. A szíjhajtású önindító-generátor 14 kW-tal (19 lóerővel) és 56 Nm-es nyomatékkal tudja tehermentesíteni a négyhengeres motort, amely részterhelésén két középső hengerében leállíthatja az üzemanyag-adagolást. Ez a motor benzines létére változó lapátgeometriájú turbófeltöltős.
204 és 265 lóerős van a 2,0 TSI-ből, mindkettő szériában összkerékhajtással. A szintén kétliteres dízelmotorok közül a 150 LE-s, 360 newtonméteres mindig elsőkerekes, a 193 lóerős (400 Nm) csak összkerékhajtással készül.
Jó hír, hogy a Tiguannál eggyel nagyobb Volkswagen-SUV gyártása visszatért Németországba, konkrétan Wolfsburgba.
A PHEV-modellek rendszerteljesítménye 204 vagy 272 lóerő, a hajtásrendszer nyomatékmaximuma 350 illetve 400 Nm. Elektromosan hardveroldalról egyformák, a benzines és a villamos gép együttműködésének áthangolásával adódik a 68 lóerős különbség.
Nagyon értékes vonása a konnektoros hibrideknek a korábbi villanyautókat idéző töltési teljesítmény. Váltóáramon 11 kW-tal tölthető az akkumulátor és egyenáramot is felvehet, akár 50 kilowattal. A konnektoros hibrid váltója hatgangos, az összes többi motorváltozatban hétfokozatú a DSG, a duplakuplungos automatikus sebességváltó.
Be- és kirugózáskor külön-külön szabályozható a lengéscsillapítás az önálló szelepekkel. A felső (itt balra) a húzóoldali, az alsó a nyomóoldali csillapítást módosítja, a fémlemezekkel változtatható az olajáramlás keresztmetszete, ezzel a csillapítás feszes-sége
Modern elektronikai felépítésével a Tayron nemcsak rengeteg vezetőtámogató segédrendszert kínál, de a park Assist Pro cso-maggal akár telefonról távirányítva is képes beparkolni, ha van rá időd és ezzel szeretnéd elkápráztatni a közönséget.
Nagyon jók a két szelepes, húzó és nyomófokozatban is állítható adaptív lengéscsillapítók, amelyekkel másodpercenként 200-szor állítható a csillapítás erőssége. A komfortos setup valóban kényelmes, nyugodt siklást ad, a sportosabb állásban a Tayron érezhetően megfeszíti izmait, lelkesebben ugrik gázra, az eltalált mértékben megnövelt kormányerőkkel és a feszesebbre vett, kisebb oldaldőlést engedő lengéscsillapítással úgy vált dinamikusabb ütemre, hogy nem borul fel a harmónia mozgásában.
Autópályán urasan hasít a Tiguan nagytestvére, a dízelmotornak van elég tartaléka benézni a belső sávba, miközben a DSG ala-csony fordulaton tartja hetedikben. A felárért kettős oldalüvegezés megszelídíti a szélzúgást. Itt a 2,1 milliméteres vastagságú üvegrétegek között van 0,76 milliméternyi hangszigetelő réteg az összesen 4,96 milliméteres üvegben.
10 kamrás pneumatikus masszázzsal és négy irányba állítható deréktámasszal kényeztet felárért az Ergo Comfort ülés.
Nagyon jók az Ergo Comfort-ülések, a ki-be és fel-le állítható deréktámasszal, a Touaregből átvett, 10 légkamrával működő ülés-masszírozással és a kihúzható combtámasszal nem akaródzik se megállni, se kiszállni. Nem is muszáj, mert az 58 literes tankkal a százon 8,1 litert mérő fedélzeti számítógép szerint 650-700 kilométerenként elég megállni tankolni. Ha csak lakott területen kí-vül megyünk, a fogyasztás beáll 6,5-7 literre és 800-850 kilométer után kell tankolni.
8,0 mp az erősebb dízel gyorsulása 100-ra, végsebessége 221 km/óra. A fedélzeti számítógép 8,1 l/100 km fogyasztást írt ki
Költségek
Gyakorlatilag már itthon van a Tayron, a Volkswagen-márkakereskedők megkezdték értékesítését. A készletautók között a cikk írásakor csupa 1,5 eTSI volt, dízelt és konnektoros hibridet nem hozott a honlap.
Life, Prime, Elegance, R-Line lépcsőkön lépkedhetünk feljebb. 17 452 170 forintért a Tayron 1,5 eTSI Life az alapverzió, az átellenes modell a 23 479 250 forintért a 265 lóerős 2,0 TSI összkerékhajtással. Az általános garancia 2+2 év vagy 200 000 km minden modellre.
Talán meglepő lehet, de nem a ráfordításban és gyártási költségben messze a legtöbbet kívánó konnektoros hibrid a legmaga-sabb árú modell, amiben szerepe lehet a széndioxid-kibocsájtási határértékeknek. Ráadásul a konnektoros hibridre 2,7 millió Ft. a kedvezmény, míg a többi Tayronra 1 700 000 forint. A Tayron Plug-in Hybrid belépőára 21 423 460 Ft, már az Elegance felszerelt-séggel, míg a Honda CR-V-ből az Advance Tech Plug-in 24 560 000 forintról indul.
Dízelmotorral a legalacsonyabb listaárú VW Tayron, a 150 lóerős, elöl hajtó Life 18 451 830 forintba kerül és 23 217 800 forint a 193 lóerős 2,0 TDI 4Motion listaára.