Kínáról vesz példát a Volkswagen
A megszokott modellfejlesztési ciklusnál jóval gyorsabban, az első tervektől számítva 36 hónap alatt szeretné elkészíteni az ID.1-et a Volkswagen

Thomas Kamla 21 évet töltött az Audinál, majd 2020-ban csatlakozott a VW-hez. Ma az alapmárka folyamat- és szerszámozási problémái mellett az egyik legfontosabb VW-projektért – az ID.1-ért – felel.
Kamla szerint az autógyártásban a megfelelő szerszámozás elengedhetetlen. A megfelelő szerszámok megtalálása a csavar-húzótól az adatfeldolgozásig nem csupán költségtétel, hanem értékforrás is.
„Fel kell hagynunk azzal a régi nézettel, hogy az eszközök csak pénzbe kerülnek. Értéket teremtenek” – fogalmazott. A cél egy teljesen adatvezérelt fejlesztői környezet kialakítása, ugyanakkor a modern eszközök önmagukban nem készítenek gyors autót. A működő modell is döntő jelentőségű. A Volkswagen most agilis módszereket oktat wolfsburgi telephelyén. Emellett a szekvenci-ális fejlesztési szakaszok helyett párhuzamosan futnak a folyamatok az ID.1 esetében: a koncepció, a dizájn és a műszaki fej-lesztés tökéletesen illeszkedik egymáshoz.
Egy másik kulcs a gyorsuláshoz: távolodjunk a klasszikus prototípusoktól és tesztjárművektől. Ehelyett a VW erősen támaszko-dik a virtuális tesztpadokra és a szimulációkra. „Az a célunk, hogy legalább felére csökkentsük a fizikai prototípusok számát – ideális esetben nullára” – mondja Kamla.
Persze hardver nélkül nem megy. Erre a célra ma már gyakran használnak úgynevezett szerelvénytartókat, jelen esetben példá-ul az ID.2 tesztjárműveket, amelyekkel az ID.1-hez tartozó egyes alkatrészeket is tesztelni lehet. Kamla számára fontos volt, hogy a fejlesztés ne külső szolgáltatóknál, hanem nagyrészt Wolfsburgban történjen. Ehhez a feladathoz a korábbi VW Up fejlesztői is visszatértek, akik értékes tapasztalattal rendelkeznek a kisautók terén.
Korábban Thomas Schäfer márkafőnök tűzte ki a 36 hónapos ciklust a cég céljává – röviddel 2022-es hivatalba lépése után, amikor még egyáltalán nem beszéltek „Kína sebességéről”. Az ID.1-ig nem volt megfelelő projekt, amellyel tesztelhetnék és beve-zethetnék az új normált, így tulajdonképpen a rövid fejlesztési idő lehetővé tette az ID.1 megvalósítását.
A vállalat óriási költségnyomás alatt van; a legalább 250 kilométeres hatótávolságú szériaváltozat várhatóan mindössze 20 ezer euró körüli áron kerül piacra.
Annak ellenére, hogy Schäfer akkor még nem nevezte „Kína sebességnek”, a Volkswagen sokat tanult kínai versenytársaitól a 36 hónapos cél felé vezető úton. „Az erős lokalizáció, a célcsoportokra való egyértelmű összpontosítás és a gyors döntések, pél-dául a tervezési folyamatban, óriási tempót eredményeznek Kínában” – magyarázza Kamla. Míg Németországban a döntések gyakran hónapokig tartanak, Kínában nagyon gyorsan haladnak a dolgok.
A jövőben minden új projektnél a 36 hónap lesz a cél, az „új normális”. Sőt, a fejlesztési idő még tovább rövidülhet. A kínai gyár-tók azt mondják, hogy mostanra elérték a 24 hónapot – írja az Automobilwoche.
Azt viszont nem szabad elfelejteni a kínaiak brutális tempójánál, hogy egy új gyártó a zöldmezős beruházásaival teljesen új és hatékony folyamatokat állíthat be a nulláról. Egy hagyományos OEM, mint a Volkswagen, számos gyárral rendelkezik, történelme van, nem képes mindent egyik napról a másikra megváltoztatni.