Új autóval készül a családoknak a Volkswagen
A Volkswagen a Tiguan és a Touareg közé illesztett egy új modellt a SUV-tornasorban, ez a Tayron
A 2025-ös modellév legkisebb meglepetése lesz a Volkswagennél, hogy a Tiguan fölé, a Touareg alá érkezik egy egységes ar-culatú dizájn alapján készült új kocsi a SUV-ok illetve crossoverek sorába. Amire nem számítottunk, az az új modell neve: a kifutó Tiguan AllSpace utódját már Tayronnak hívják.
Aki találkozott már az új Tiguannal, nem fog meglepődni a Tayron láttán: kicsit nyurgább, kicsit nagyobb a feneke, de lényegé-ben ugyanaz. Aki viszont még nem látta élőben a kistesót, első pillantásra akár az elektromos ID-család tagjának is hihetné ezt a kocsit. Az optikai összhatás erősen emlékeztet az ID.4-re, ráadásul elöl a leengedett, lökhárítóba olvasztott hűtőráccsal, hátul a kipufogóvégek elrejtésével a VW még mintha rá is játszana a villanyautós megjelenésre. Pedig tisztán elektromos változat nem lesz a Tayronból.
Az autó 4,77 méter hosszú, 1,85 széles, 1,66 magas, a tengelytáv csupán 2791 mm: kisebb, pontosabban szűkebb, mint amek-korának látszik. Méretben a a kompakt crossoverek középtartományába, a Nissan X-Trail és a Kia Sorento közé esik (4680 illetve 4815 mm). A Volkswagen szépen beillesztette egy képen a kocsit a Tiguan és a Touareg közé a tornasorba, de a Tayron megjele-nésében is, komolyságában is egyértelműen egy nyújtott Tiguan és nem egy zsugorított Touareg:
A lendületes, tetszetősebb forma nem rontja el a hatékonyságot: a Volkswagen Tayron alaktényezője 0,28. Látványosak a kocsi fényei; a lámpákat elöl is, hátul is világító csík kapcsolja össze az emblémával.
Szabadidő-autósan magasan fut a kasztni, de az alapvető formába egy kis kombisságot is rejtettek. Inkább egy barátságos, mint terepjárósan maszkulin a megjelenése, olyan, ahogy magunktól is elképzelnénk egy Volkswagen modellt, jó ránézni, de nem szalad fel a pulzusunk. A legizgalmasabb új formai jegy talán a C oszlop kialakítása, ahol az oldalablak vonala felfelé fut, míg a felső részen egy díszcsík csapódik le. Ma már általános, hogy a hátsó szélvédő fölé-mellé méretes spoiler kerül, hogy javítsa a levegő leválását. A kiegészítő fekete sárvédőívek is jól állnak neki, de azok nélkül drágább modellnek látszik.
Az Elegance és R-Line csúcsmodellek utasterében egyszerű, tiszta felületek rejtenek érdekes, gondosan kimunkált részleteket. A kárpitanyagok szemnek-kéznek kellemesek, az átmenetek első pillantásra szépen kimunkáltnak, igényesnek tűntek és megvan az a tömörség, robusztusság is a kocsiban, amit nagyon lehet szeretni a német autóknál, de nem mindig jellemzi még a nagyobb Volkswageneket sem.
Örömmel láttuk a műszerfalon és a kormányon, hogy valódi gombokat helyezteke el, a hangerő nagy tekerentyűvel szabályozha-tó, és ha nem is kaptuk vissza a teljes, fizikai klímakonzolt, legalább végre meg van világítva a hőmérséklet-szabályzó sáv az érin-tőképernyő alatt. A kormány mellé helyezett irányváltó kapcsoló is jó ötletnek tűnik. A Tayron alapfelszereltsége a háromzónás klíma, felárért kérhető bele fűtött-szellőztetett ülés előre, illetve gombnyomásra elektrokromatikusan elsötétíthető, nyitható tető-ablak.
Tisztán elektromos változat nem készül majd a Volkswagen Tayronból, de gyártanak majd benzinest, dízelt és plug-in modellt is. A benzines alapmotor 48 voltos elektromos mild-hibrid rásegítéssel felszerelt 1,5 literes TSI, 150 lóerővel. A villanymotor 14 kW teljesítményű és 56 Nm-t szolgáltat: ez már érzékelhető segítség elindulásnál, erőteljes gyorsításnál. Az alapmotorhoz is jár a hétfokozatú duplakuplungos automata váltó (DSG) -kézi váltó nem kerül a Tayronba-, amely az első kerekekre juttatja a nyomaté-kot. A kétliteres TDI alapértelmezésben szintén 150 lóerős és az első kerekeket hajtja, de ez a blokk 193 lóerős változatban is bekerülhet a Tayronba, ha a nagyobb nyomatékigényű összkerékhajtást is kéri mellé a vevő. A váltó mindkét esetben 7 fokozatú
A kocsi kétliteres turbós benzinmotorral is készül majd, 204 vagy 265 lóerős teljesítménnyel, mindenképpen automata váltóval és Haldex-rendszerű összkerékhajtással. A motor érdekessége a hengerlekapcsolás képessége: tartós kis terhelésnél csak két hen-ger dolgozik a négyből.
A városi használatban legtakarékosabb változat pedig az eHybrid néven futó konnektorról is tölthető hibrid lesz, két változat-ban: 204 vagy 272 lóerővel, hatfokozatú DSG-vel, de csak fronthajtással. A konnektoros hibrid Tayronokban 19,7 kWh kapacitású akkumulátor biztosít majd elvben akár 100 kilométert meghaladó hatótávot. Az elektromos motor 115 lóerős, ami még egy Tay-ron-méretű autóban is elég kell, hogy legyen a normál forgalom tempójának tartására. Az akku nem csak 11 kW-os AC-töltés fel-vételére képes, hanem CCS-csatlakozós oszlopokon maximálisan 50 kW teljesítménnyel egyenárammal is tölthető, vagyis 20-30 perc alatt szívhat majd magába újabb 100 kilométerre elegendő emissziómentes energiát. A plug-int 50 kW-tal egyenáramú gyorstöltőről is meg lehet táplálni
Sűrű még a homály a Volkswagen Tayron árazása körül. Egyelőre csak annyit tudunk, hogy az induló árat Európában általános-ságban 45 ezer euróra, tehát 18 millió forint körüli összegre kívánja belőni a Volkswagen. Ezzel a kocsi pozíciója az lesz a piacon, amire számítani is lehetett; nem indul árverseny az alacsony árral hódító márkák hasonló méretű modelljeivel.