Búcsúzik a kézi váltó a Golfból
...az Euro7 szabvány miatt

A VW megerősítette, hogy a Golf GTI és Golf R 2025-ös változatából már kimarad a kézi váltó. Ez az újítás azon-ban egyáltalán nem biztos, hogy mindenkinek tetszeni fog.
A Volkswagen a múlt hónapban egy álcázott 2025-ös Golf GTI-t mutatott be a Las Vegas-i CES kiállításon, ám a modell tényleges leleplezésre csak hetekkel később került sor Európában, az amerikai specifikációjú modell pedig még mindig nem jelent meg. A Volkswagen az új Golf bemutatásakor megerősítette, hogy a hatfokozatú kézi váltó a 2024-es modellév után eltűnik.
Jerohn Anderson, a Volkswagen of America termékkommunikációs szakértője erősítette meg a hírt: „... a kézi váltó a 2024-es évjárat után nem lesz elérhető a Golf GTI és a Golf R modellekhez". Voltak olyan hírek, amelyek szerint a VW a lazább Euro 7-es előírások miatt meggondolta magát, ám végül mind az európai, mind az amerikai piacra csak automataváltós Golf fog készülni.
A Golf GTI kézi váltóval történő amerikai eladásai 2023-ban a teljes volumen mindössze öt százalékát tették ki. Mivel az eladások nagy része más piacokról származott, a harmadik pedál megtartása Észak-Amerikában egysze-rűen nem érte meg a fáradságot. Bár az eredeti javaslat óta enyhítettek az Euro 7-es jogszabályokon, a változás nem történt meg elég hamar ahhoz, hogy a kézi váltó megmaradjon - a Golf új verziója addigra már szinte teljesen kész volt.
Bár a Golf R-t Európában már nem kínálták kézi váltóval, az amerikaiak még kiélvezhetik ezt a fajta vezetési él-ményt. Az óra azonban ketyeg, mert az összkerékhajtású zászlóshajót is szigorúan automatával fogják árulni a 2025-ös modellévtől. Ez nem jelenti azt, hogy a kézi váltó teljesen kihal a ráncfelvarráson áteső Golf 8-asból: egyes piacokon olcsóbb, kuplungpedállal kombinált 1.5 TSI benzines és 2.0 TDI dízelmotorral szerelt változatokat is piacra dobnak.
S hogy mi a helyzet a kombival? A VW még nem fedte fel, hogy Európa kap-e még egy Golf R kombit. Kémfotók alapján a hosszútetős modell továbbra is szolgálatban marad.
Ezek lesznek az utolsó GTI és R frissítések a belső égésű motoros korszakban, mivel a VW a nyolcadik generá-ciós Golfot egy tisztán elektromos modellel váltja majd le - ugyanakkor a Golf megnevezés és a híres utótagokat viselő modellváltozatok az elektromos korszakban is élni fognak. A VW már be is jegyeztette a védjegyét egy át-dolgozott „GTI" logónak, amelynek utolsó betűjét egy villám helyettesíti...