Megérdemli a figyelmet a Volkswagen legkisebb crossovere
T-Cross-teszt

Városba való, de pont oda ideális hajtáslánc nincs hozzá. Ennek ellenére sok szempontból figyelemre méltó autó – és ebből csak az egyik a színe.
A Touareg a nagy, a Tiguan az eggyel kisebb, a még kisebb Volkswagen crossoverek között viszont könnyen elveszhet az is, aki a Polo-Golf-Passat nómenklatúrában még simán kiigazodott. Felülről lefelé haladva a T-Roc van a Tiguan alatt, utána következik a műszakilag rokon T-Cross és a kupésabb Taigo, utóbbi viszont hosszabb, mint a fölé pozicionált – és sajnos kabrióként is létező – T-Roc. Ami biztos, hogy a T-Cross a legkisebb, ugyanarra az MQB A0 platformra épül, mint a konszern többi kisautója, például a Škoda Fabia és a Volkswagen Polo is.
Ha ilyen kicsi – 413 centiméter a hosszúsága –, akkor igazi városi autó, ahol igazán kijön a hibrid vagy az elektromos hajtás előnye. Pontosabban a T-Cross esetén csak kijönne, mert ugyanúgy nincs hozzá egyik sem, ahogy dízelmotor se, utóbbi legalább nem is hiányzik. A motorválaszték két TSI-ből áll, az egyliteres, háromhengeres 95 és 115 lóerős lehet, az 1,5 literes négyhenge-res, 150 lóerős, és csak hétfokozatú DSG-vel kapható. A képeken látható 1.5 TSI tesztautó tehát a legerősebb változat a leggaz-dagabb R-Line felszereltségi szinttel, a sárga szín viszont nem feláras, sőt, ez az egyetlen alapáras szín, még a nem metál szürke és a fehér is 88 ezerrel többe kerül.
Ez már a modellfrissített változat, mivel azonban alapvetően jól sikerült a forma, és az eladások is szépen alakultak, elég volt néhány apróbb módosítás. A legárulkodóbb az első lökhárítóban korábban négyzetszerű elem háromszögszerűre cserélése és benne a majdnem függőleges fényoszlop, illetve a hátsó lámpa fénymezejének C-ről X-re változása – ezekről könnyebb felismerni a T-Crosst, mint az első-hátsó vízszintes fénycsíkról, mert ma már szinte kevesebb új autón nincs ilyen, mint amennyin van.
Vagány karosszéria, jó szín, sportos R-Line-külsőségek és az üresen 1,3 tonnánál könnyebb tömegéhez képest erős motor: nem fogom leírni az autósújságíró-közhelyek egyik legszörnyűbbjét, a méregzsákot – upsz, elbuktam –, de paramétereit tekintve ez egy dinamikus, már csak a menetteljesítménye miatt is élvezetes kisautó, amely 8,4 másodperc alatt gyorsul százra. Félreértjük azonban, ha amolyan emelt hot hatchnek tekintjük. A T-Cross ugyanis elsősorban egy jó minőségű, a mérete adta lehetőségeken belül praktikus, szerethető és a mindennapokban remekül helyt álló crossover, esetünkben az csak plusz, hogy még erős is.
A modellfrissítés után, az igényesebb anyagokkal, az immár digitális műszerfallal, a jó felbontású érintőképernyővel kifejezet-ten kellemes a vezető környezete. Sőt, a saját klímapanel, a tekerős fényszórókapcsoló, a hagyományos váltókar és a "rendes" ké-zifék annak ellenére nagyon jó összképet és remek kezelhetőséget ad, hogy egyértelmű, a T-Cross korosabb típus, mint például az új Tiguan az egyszerűsített műszerfalával. Ehhez sokat ad az R-Line felszereltségi szinthez tartozó dekorcsík, a fekete tetőkár-pit és a speciális kárpitozás.
Bár a T-Cross nem nagy, nemcsak elöl, hanem hátul is elfér két normál méretű felnőtt, főleg, ha a 14 centis úton mozgatható, kétharmad-egyharmad arányban dönthető üléseket lábtérre optimalizáltan hátra csúsztatjuk, miközben még úgy is marad 385 literes csomagtér.
A menetteljesítményről már esett szó, meg kell viszont még említeni a futóművet is, amely nem az autó méretéhez képest, ha-nem abszolút értelemben is kényelmes, ami imbolygás helyett azt a képességet jelenti, ami még a patchwork stílusú magyar uta-kon is sima aszfalton közlekedést imitál.
Ha a fentiekből úgy tűnik, hogy a Volkswagen T-Cross – elektromos vagy hibrid hajtás nélkül is – közel ideális városi kisautó, akkor sikerült átadnom a gondolataim. A vagány, minőségi, dinamikus, praktikus jelzők pozitív sorából kilógna, ha a másfél literes turbómotorhoz kapcsolt duplakuplungos automata váltót is értékelném, mert zavarba hozható, ezzel pedig megbontja az autóra jellemző általános harmóniát.
A T-Cross 7,49 millió forinttól kapható, a nagymotoros, DSG-s, R-Line felszereltségű változat viszont már 12,58 millió forint, és ezt még lehet tovább növelni például a LED-mátrix fényszórók megrendelésével. Ugye, milyen jó, hogy a színért nem kell már felárat fizetni?