1. Hírek
  2. Ott van benne a huligán
Újdonság a Volkswagentől

Ott van benne a huligán

Teszten a Golf VIII GTI

hooligan Open Corner

    Eredeti, mint egy Ray-Ban Aviator, tizenévesként rajonganánk érte, most csak simán kéne.
110 lóerő nem tűnik túl combosnak, az első VW Golf GTI mégis képes volt ennyivel bevésni magát a korabeli őrültek szívébe. A 70-es évek Ferrarijai akkor 300-350 lóerővel dolgoztak, a Lamborghinik 400 környékén, az évtized legerősebbje pedig a Miura Jota volt 440 lóerővel szóval arányaiban tényleg nem volt rossz. Így már könnyebb feldolgozni, hogy egy átlagautó ennyi erővel miként válhatott álomautóvá a fiataloknál.
    Arányaiban ma sem más a helyzet, a 8-as Golf GTI nagyjából a harmadát tudja egy belépő szupersportautó teljesítményének. Ráadásul még a világ is felgyorsult, bombáznak minket ingerekkel a nap minden másodpercében, és így nem biztos, hogy kié-rezzük az eredeti recept fűszerezését egy ilyen autóból. Nálam biztos, hogy jókor érkezett a GTI tesztautó, mert sokkal nagyobb örömmel kóstolgattam minden nap, mint egy bármilyen másik sokkal erősebb és papíron csábítóbb modellt.
   Piros GTI feliratok kerültek az ajtókra - korábban a sárvédőkön voltak - és hátulra is, de ennél többet nem mutat külsőre a mo-dell. Hozzátesz a több mint 400 000 forintba kerülő cukorka piros fényezés is ahhoz, hogy szívesen visszanézzek rá a parkoló-ban.

    Úgy reinkarnálódott a GTI kárpit is, mint a külső megjelenés, ez itt a modernebb formája, de ugyanúgy kockás, mint eddig. Elöl magas oldalfalú, egybe fejtámlás és hímzett sport ülésekre kerül. A lyuggatott bőr borítású, alul lapított sportkormány a piros feli-rattal és piros varrásokkal, és az ajtókáprit valamint a díszbetétek is pengén mutatnak.
    A váltókar lukacsos bőr borítását, viszont nagyon hiányolom, ami az eddigi összes GTI-ben megjelent, a DSG-seken is, és az eredeti első golflabdára hasonlító váltó gombócát imitálta. Ebben már nem lehet kézi váltó, de még hagyományos automata vál-tókar sem, csak a zongoralakk pöcök, ami sajnálatosan a beltér legméltatlanabb eleme. 
    Elég szomorú az, hogy egy GTI-ben már nincs kézi váltó és nem lehet szúrni a fokozatokat egy jó kapcsolási érzetű karral és még itt van ez is. Pöccinthetsz egy D-t, vagy taszíthatsz egy hátramenetet. Másba sem illik ez, nem egyedi eset, csak egy sportos modellben feltűnőbb. A belső hangulatát egyértelműen az ülések viszik a hátukon és szerencsére a minőségre is odafigyeltek. Jók az ajtókárpitok, a műszerfal elemei, a középkonzol és még a kormányra is hagyományos, matt kapcsolós, rendes nyomó-gombos küllők kerültek.
    Elsőkerékhajtással megvannak a határok, 265 lóerő pont elég, valahol 300 körül lehet az a plafon, amit még ki lehet használni kanyarodáskor is, hiszen nem csak egyenesen akarunk nagyon gyorsan menni. Ennek tökéletesen eleget tesz a GTI, aminek 2,0 literes közvetlen befecskendzéses TSI négyhengeres turbómotorja 265 lóerőt és 370 Nm nyomatékot tesz le az útra. Hétfokozatú a duplakplungos a DSG és differenciálzárként csak az XDS szoftvert tudja használni, ami a kerekek fékezgetésével tudja szabá-lyozni a stabilitást. Mindig fenntart egy kis feszültséget a motor hangereje, ami, ha szintetikus, akkor elég jó, de az biztos, hogy kifelé is hallatszik. Ez jól esik, de igazán nagy drámát nem rendez, amikor elrajtolok a zöldre. Izmosan felpörög, leforgatja az egyest, a kettest és így tovább, de 6,3 másodperc alatt megvan a 0-100, szóval városon belül ez nem tart sokáig.
   Rajtprogrammal lehet kétlábbal startolni, amikor nagyjából 4000-es fordulatról lövi el, ahogy leugrunk a gázról. A különbség si-ma és rajtprogramos start között amúgy sem nagy, a 370 Nm igyekszik cibálni maga után a csinos bódét és nagyjából ennyi. Für-geségében van az izgalom, ahogy kanyarban rátaposok és húzza kifelé magát, miközben mindenki hirtelen csak zsugorodik a tükrökben.
    Sportosan feszes, de nem kényelmetlenül kemény, kiváló az összhang a mindennapi közlekedéshez.

Túl nagy gáznál rendre kifelé csúszik az orra kanyarban, ebben nincs nagy újdonság, amíg megtalálja a tapadást, aztán haladha-tunk tovább. Onnan jön az izgalom, amikor feltűnik, mennyire jól működik a DSG.

    Akkor sem kényelmetlen, ha hátul ülünk - legfeljebb kilátásban az első ülések miatt - és kedvünk támadt megrámolni a 374 L-es rakterét cuccokkal, hogy messzire menjünk vele több napra. Ha keményen toljuk neki 12-13 liter lecsúszik a torkán, ha nem, 10 körül elkaristol, ez is még a bőven vállalható egy sportos autónál.
    Tele van már okos felszereltségekkel egy ilyen Golf is, kezdve az alapból 10, felárért 12,9 colos óriási kijelzővel a műszerfalon.

Vezetéstámogató rendszerek hada dolgozik benne, vezet a sávban, tartja a távolságot, szól, ha gyorsan megyünk, vagy ha mögöt-tünk jön egy autó és tud kommunikálni a többi autóval. Már amikben van Car2X modul, figyelmeztetéseket tudnak egymásnak küldözgetni balesetről, torlódásról, úthibákról és hasonlók. Képes a vészleállásra is, ha azt érzékeli, nem reagálsz a kormány mö-gött semmire, belefékezget, megrángatja az övet és sípolni kezd, hogy felébresszen, végső esetben pedig lehúzódik magától, megáll, és hívja a mentőket.
    Egy Golfért 17 millió forint soknak tűnhet, pedig ez a tesztautó ennyibe kerül, mondjuk, legalább GTI. Keveset lehet csak faragni az extrákkal, 450 000 forint a kéttúnusú fényezés, kb. 250 000 a Harman/Kardon hifi meg még az apróságok. Ez azért így is ren-geteg, csak nagy valószínűséggel ez az utolsó ilyen, a következő Golf generáció már elektromos lesz.
    Minden klasszikus Golf generációból tetszett a GTI, pontosan az olyan apró stílusbeli hozzáadott részletek és finoman tunin-golt technika miatt, amilyet az új is kapott. Egy GTI-nek ilyennek kell lennie, kerek egész, az ember megkapja a régi vágyott jegye-ket egy hétköznap használható autóban.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.