Példátlan összefogásba kezdtek a német autógyártók és beszállítók
Több mint 60 jelentős német és nemzetközi vállalatot érint

Több mint 60 jelentős német és nemzetközi vállalat – köztük a BMW, a Mercedes-Benz, a Volkswagen és a Bosch – 2028-ig összesen 631 milliárd eurót kíván beruházni Németországban. A „Made for Germany” elnevezésű kezdeményezés célja a gazda-sági növekedés ösztönzése, a versenyképesség javítása és a vállalati bizalom erősítése a német üzleti környezet iránt. A politikai döntéshozók gyorsabb engedélyezést és strukturális reformokat ígérnek.
A Siemens és a Deutsche Bank vezetőinek kezdeményezésére létrejött „Made for Germany” célja, hogy összehangolt vállalati beruházásokkal és világos elköteleződéssel erősítse meg Németország pozícióját a globális gazdasági térben. A részt vevő cé-gek közösen kívánnak reagálni az ország előtt álló strukturális és versenyképességi kihívásokra.
Az ipari, technológiai, logisztikai és szolgáltatói szektor képviselői mellett az autóipar legnagyobb szereplői is a kezdeménye-zés részesei – köztük a Volkswagen Csoport, a BMW, a Mercedes-Benz, a Daimler Truck, valamint a vezető beszállítók, mint a Bosch, Schaeffler és Covestro.
A bejelentett 631 milliárd eurós beruházási keret több év alatt valósulna meg, és jelentős részben új projektekre irányulna. Ide tartoznak például gyártókapacitás-bővítések, kutatás-fejlesztési programok, zöld átállást segítő technológiák és digitalizációs fejlesztések. Emellett a már működő termelési és logisztikai infrastruktúra modernizálása is fókuszban van.
A vállalatok egy része nem közöl konkrét számokat, de ismert, hogy például a Volkswagen már korábban bejelentette: 2028-ig 180 milliárd eurót fordít termékfejlesztésre, amelynek egy jelentős része Németországban valósul meg. Ezek a korábbi vállalati tervek is beépültek a mostani kezdeményezésbe, ami miatt a koncepciót egyes kritikusok „újracsomagolt ígéreteknek” tekintik.
Politikai támogatás: gyorsabb engedélyek és adóreformok
A kezdeményezés képviselői Berlinben tárgyaltak Friedrich Merz kancellárral, valamint Lars Klingbeil pénzügyminiszterrel és Katherina Reiche gazdasági miniszterrel. A vállalatok világos elvárásokat fogalmaztak meg: gyorsabb engedélyezési folyamatok-ra, a munkaerőhiány enyhítését célzó intézkedésekre – például gyorsabb vízumkiadásra –, valamint kiszámítható, beruházásba-rát szabályozásra van szükség ahhoz, hogy a vállalt beruházások ténylegesen megvalósuljanak.
A kormányzati oldal az elmúlt időszakban bevezetett gazdaságösztönző csomagokat hangsúlyozza. Ide tartozik az azonnali beruházási program, egy új infrastrukturális különalap és a közelmúlt legjelentősebb vállalati adóreformja, amelyek célja a magán - és állami beruházások egyidejű ösztönzése.
A „Made for Germany” egyfajta bizalmi nyilatkozat is a vállalatok részéről, miszerint hosszú távon számolnak Németországgal mint ipari központtal – annak ellenére, hogy sokan a szabályozási környezet kiszámíthatatlanságát és a magas energiaköltsége-ket emelik ki hátráltató tényezőként.
Friedrich Merz kancellár szerint a kezdeményezés „erőteljes jelzés” a világnak: „A vállalatok befektetnek a németországi mun-kahelyekbe, ez hozzájárul a gazdasági növekedéshez és az ország jövőképességéhez.” Hozzátette: „Németország továbbra is az egyik legvonzóbb beruházási célpont a világon” – írja az Automobilwoche.