Többet ad a magyaroknak a Volkswagen
Az új Transporter immáron egy nagy nemzetközi együttműködés keretében készül

A Volkswagen 1950 óta létező áruszállítójának 2024-ben bemutatott hetedik generációs változata, amelyet a Forddal közösen fejlesztettek ki. Raktere immáron minimum 5,8 köbméteres lehet, de akár a 9 köbmétert is elérheti. Háromféle – dízel, elektro-mos, plug-in hibrid – hajtásrendszerrel készül.
A különféle változatok árazása folyamatban van, de például a 2.0 literes, 110 lóerős motorral szerelt Transporter Dobozos RT változat nettó 12 184 000 Forintba kerül.z.
A Transporter név legalább olyan ikonikus a német gyártónál, mint a Golf vagy a Passat, ennek ellenére nem féltek közösködni a modell kapcsán egy konkurensükkel. Vajon jót tett a furgonnak?
A Forddal közös együttműködésben készülő haszongépjármű immáron a Transporter hetedik generációját képviseli. Az iko-nikus T1 még 1950-ben jelent meg, azóta töretlen a sikere. Az, hogy az új Transporter hasonló stílus jegyekkel büszkélkedhet, mint a korábban bemutatott Multivan, valamint ID.Buzz, szándékos volt a tervezők részéről, hogy könnyen azonosítható legyen. A cél ugyanakkor az volt, hogy egy teljes értékű haszongépjárművet alkossanak meg.
„Természetesen szem előtt tartottuk azt, hogy bár személyszállításra is alkalmas a Caravelle vagy a Kombi személyében, alapvetően olyan haszonjárművet akartunk tervezni, ami arra való, hogy pénzt keressenek vele. Éppen ezért a dizájnja nagy mértékben funkcionális. A Caravelle viszont csipetnyi eleganciát tükröz”- árulta el a Vezessnek Albert Kirzinger, a VW Haszonjárművek vezető dizájnere. A helyszíni beszélgetés során a szakember büszkén mutatta meg, hogy a Transporter érkezésével teljessé vált a kínálat.
Az újdonság négyféle kivitelben – zárt furgon, platós, Mixto és Kombi – gördül le a gyártósorról a törökországi Kocaeli-ben. Az utolsó kettővel talán ritkábban találkozni, de fontos részét képezik a palettának. A Mixto kivitel alatt a második üléssorral és raktérrel egyaránt rendelkező kivitelt értjük, a Kombi pedig az utasszállítóként funkcionáló furgont takarja. Előnye abban rejlik, hogy pillanatok alatt átalakítható személyszállítóból áruszállítóvá.
A lemezes furgon méreteit tekintve olyan kishaszonjárműről beszélhetünk, amellyel be lehet hajtani a legtöbb mélygarázsba, de a nagy bevásárlóközpontok parkolóházai sem jelentenek problémát számára. A modell (NWB) ugyanis 2 méter magas és 5,05 méter hosszú. Talán egy laikus nem venné észre, de az előző generációhoz képest 14,6 centivel hosszabb. A nagyobb tengelytávolságú (LWB) változat pedig 5,45 méteres és 40 centiméterrel hosszabb az elődhöz képest.
A népszerű áruszállító nemcsak hosszában, hanem széltében is nőtt. Immáron 2,032 méter széles, ami 12,8 centis pluszt jelent az előző generációhoz képest. A két tengely közötti távolság az alapkivitel esetén 2,98 m, míg az LWB-nél 3,1 méter. (Ha valaki a lehető legnagyobbat szeretné kihozni belőle, akkor lecsaphat a magas tetős változatra, de még arra is kell várni 2026-ig.)
Albert Kirzinger, a VW Haszonjárművek vezető dizájnere már 2019-ben megalkotta ezt a formatervet, ami végül nemrég teste-sült meg a hetedik generációs Transporter személyében
Elődjéhez képest jobb aerodinamikus jellemzőkkel rendelkezik az új Volkswagen Transporter. Mindez leginkább a lekerekített, gömbölyded orr-résznek, valamint a lökhárító alsó szélein lévő légelnyelő nyílásoknak köszönhető. Oldalnézetből a T5-ös gene-rációra is hasonlít, legalább is, ha megnézzük a mellső kerékjárati ív, a fényszórók, valamint a motorháztető által határolt oldalsó karosszéria területet.
„Egy kicsit az ős-Bullira is emlékeztet, mivel az új Transporter is rendelkezik az úgynevezett Bulli-vonallal, amely kettéosztja a ka-rosszéria felső és alsó részét, tisztelegve az ikonikus T1 előtt. A fényszórók felső vonala az oldalakon átívelve egészen a hátsó részig fut, ahogy azt már a T6.1-nél is láthattuk. Az egész formaterv az eredeti Bulli DNS-ét hordozza, miközben minden részletében a mai kor követelményeihez igazodik”- jegyezte meg Albert Kirzinger.
Ahogy bepillantunk az utastérbe, szemet szúrhat, hogy a műszeregység és a multimédia rendszer kijelzője merőlegesen áll a műszerfalban. Ez azért van így, hogy a kijelzők ne tükröződjenek vissza. A 0,33l -es üdítős dobozok fogadására alkalmas pohár-tartókat az A-oszlopokkal egy vonalban helyezték el, így azok nem takarják ki az oldalsó visszapillantókat.
A Caravelle-ben a műszerfal széles középkonzolt kapott, amiben két további pohártartó érhető el. Ezeket akár egy helyes kis rolóval el is tüntethetjük, ha nem akarjuk őket használni. A középkonzol alján egy helyes kis, csúszásgátlóval ellátott polcon a vezeték nélküli telefontöltő kapott helyet. Ez a széles középkonzol azonban csak a kétszemélyes Caravelle/Transporter model-leknél érhető el. Három személyes változat esetén keskenyebb a középső konzol, értelemszerűen azért, hogy a középen ülő utas lábai elférjenek. Ilyenkor csak egy kihajtható pohártartó áll rendelkezésre lenn.
Nemcsak elől, hanem hátul is akad néhány praktikus megoldás. A kihajtható vonóhorog gombja például a jobb hátsó kerékdob mögé került. Kétszer kell megnyomni a működtetéshez egymás után és már elő is villan lökhárító alul a vonóhorog. A kerékjavító készlet pedig a bal hátsó kerékdob mögé került, a burkolatba építve. A Caravelle-nél, vagy a Kombinál az ülések könnyen, síneken mozgathatók, de akár ki is szerelhetők. Mindez a kis súlynak is köszönhető, mivel alig nyomnak 28 kg-ot (a Kombinál).
A megnövelt karosszéria hossz nagyobb rakteret tesz lehetővé a Transporternél. A rakteret elválasztó válaszfal és a hátsó ajtók közötti terület immáron 2,6 méteresre nőtt. A 6.1-es Transporterhez képest hat centiméterrel nagyobb. A nagyobb tengely-távolságú változat viszont már három méter hosszú raktérrel rendelkezik. A raktér padlója alacsonyan van, könnyű a fellépés. Az egyetlen szépséghiba talán az, hogy a burkolat és az ajtógumi között van egy szabad terület. Ide biztosan össze fog gyűlni a szennyeződés a napi használat során.
A bal oldali ajtó nyitásához egy kis gombot kell megnyomni az ajtószárnyon. Ha valaki magára csukja az ajtókat, akkor ugyanígy tud kijutni a raktérből
A méretnövekedés eredményeképpen a két kerékdob közötti távolság 1,39 méter. Egészen pontosan 14,8 centivel nagyobb, mint az előző változatnál. Ez megkönnyíti az EUR-raklapok targoncával való behelyezését. A raklapok ráadásul nem fogják szét-karistolni a kerékdobokat, mivel, ha valaki ügyesen csinálja, akkor a szélei hozzá sem fognak érni. Az alapváltozatba két, a hosz-szúba pedig három raklap fér be. A zárt áruszállítós kivitelben a raktér alaphelyzetben minimum 5,8 köbméteres lehet, de akár a 9 köbmétert is elérheti.
Ha valaki kombinálná a személyszállítást az áruszállítással, akkor minden bizonnyal értékelni fogja, hogy létezik L-falú Kombi változat a Transporterből. Mit jelent ez? Történetesen annyit, hogy a második üléssorban csak két ülés van és a hiányzó harmadik ülés helyén egy kiegészítő válaszfal található. Innen ered a kialakítás neve, mert történetesen tényleg úgy néz ki, mintha L-alak-ban lenne beépítve a válaszfal. Még ilyen kialakításban is befér legalább egy EUR-raklap a raktérbe.
A Transporter zárt áruszállítós változatban kifelé nyíló, kétszárnyú hátsó ajtókkal készül, de a Kombi például felfelé nyíló hátsó ajtóval is kérhető. Az oldalsó tolóajtók 1030 méteresek.
Dízel, benzines hibrid és teljesen elektromos változatban készül az új Volkswagen Transporter. A dízel változat 2.0 literes, négy-hengeres, turbós motorokkal gördül ki a gyárkapun. A megrendelők háromféle – 110, 150 és 170 lóerős – változatok közül vá-laszthatnak. Manuális, valamint automata váltókkal egyaránt társíthatók. Bár a dízel leginkább első kerekes, azért állandó össz-kerékhajtással is választható.
Az akkumulátor-elektromos változat már most is rendelhető. 2026 első negyedévében viszont érkezik belőle a 4Motion össz-kerékhajtású változat. Ez 83 kWh kapacitású (nettó 64 kWh) akkumulátorcsomaggal fog rendelkezni. Hajtásáról maximum 210 kW (285,6) lóerős villanymotor fog gondoskodni. Egy feltöltéssel várhatóan 357 kilométert lehet majd megtenni vele.
Az összkerékhajtású, elektromos változattal szinte egy időben érkezik a plug-in hibrid kiadás, amelynek hajtásáról 2,5 literes, 118 lóerős benzinmotor és 171 kW (232 lóerős) teljesítményű hibrid rendszer gondoskodik. Egy feltöltéssel tiszta elektromos üzemmódban akár 60 kilométer is megtehető. Ez jó hír lehet azok számára, akik alapvetően városi felhasználásra keresnek közepes méretű áruszállítót, de néha hosszabb utakra is menniük kell.
A legnagyobb teherbírással értelemszerűen a dízel rendelkezik (1326 kg), de a plug-in hibriddel is elszállítható legalább 1140 kilogrammnyi áru. A tisztán elektromos változatba pedig maximum 1033 kilogramm súlyú rakomány tuszkolható. A mérnökök 300 kilogrammal növelték meg a vontatási kapacitást az előző generációhoz képest, így a belső égésű motorral szerelt változat 2,8 tonnát, a villanymotoros változat pedig 2,3 tonnányi súlyt képes vontatni.
A Transporter egyelőre csak dízel hajtással elérhető, később jön a plug-in hibrid és az összkerekes elektromos változat
Az új Transporternek a „vállára is fér némi súly”. Tetejére 20 kilogrammal több áru pakolható az előző generációhoz képest, teljes teherbírása ily módon eléri a 170 kilogrammot.
Az újdonság technikai értelemben is meghaladja az elődjét. A legújabb jellemzők között találjuk az elektromos rögzítőféket, a teljesen digitális, 13 colos kijelzővel rendelkező műszeregységet, valamint a multikormányt. Az eddigi vezetéstámogató rend-szerek mellé megérkezett az alapfelszereltségként járó Front Assist, amely egy várható ütközés esetén figyelmeztet és ameny-nyiben az ütközés elkerülhetetlen, aktiválja a vészféket, hogy a baleset minél kisebb következményekkel járjon. Szintén az újdon-ságok közé tartozik a hátsó lökhárítóba szerelt parkolószenzorok megléte, a közlekedési táblafelismerő rendszer, valamint a sáv-tartó asszisztens. Ezek ugyancsak az alapfelszereltség részét képezik.
Az extrák listáján pedig olyan megoldásokat találunk, mint a 360 fokos kameranézet, a digitális visszapillantó, az Easy Open (láblendítéssel nyitható hátsó csomagtartó), az elektronikusan kihajtható vonóhorog, valamint a LED-mátrix fényszóró. (A LED-főfényszóró viszont mindegyiknél alap tartozék.)
A Caravelle elöl MacPherson, hátul pedig tekercsrugós, független felfüggesztéssel rendelkezik.
Az új Volkswagen Transporter jelentős modernizáláson esett át az előző generációhoz képet. Nagyot lépett előre a digitalizáció terén, ráadásul a hossznövekedésnek köszönhetően nagyobb rakteret kínál. A legújabb vezetéstámogató rendszerekkel szerelik, gazdagabb alapfelszereltséggel büszkélkedhet és az is vonzóvá teheti a hazai piacon, hogy használt autóként is jobban megőriz-heti az értékét a nagyobb gyári garancia révén.